It is currently 12 Nov 2024, 20:02

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: re: Opwarmen
PostPosted: 01 Nov 2006, 21:51 
GrooveCollector
GrooveCollector

Als kritisch clubbezoeker heb ik de opwarm DJ het liefst als volgt. Hij/zij mag van mij beginnen met echte lounge, chill en dan doorstarten naar diepe lome progressive (afhankelijk voor wie je opwarmt natuurlijk). Belangrijk hierbij is dat het volume ook nog niet voluit staat. Waarom? ik wil aan het begin van de avond gewoon gezellig kletsen met mensen zonder te moeten schreeuwen. Zo'n halfuur voor de hoofdact kan het volume en het tempo van de muziek iets omhoog. Niet té. het lijkt me de bedoeling dat je iets 'klaarzet' voor je opvolger waarmee deze verder kan. in dat halfuur wil ik dat je me op de dansvloer krijgt voor de eerste danspasjes. Als de hoofdact moet beginnen, ben ik dan warm voor de wedstrijd...

Ik heb trouwens veel liever een grote DJ die de hele avond solo draait als een opwarm DJ voor een grote DJ. Een solo DJ weet toch beter een lijn in een set te krijgen dan twee losse DJ's.

2Jordi: Als je goede opwarm-tracks zoekt, moet je eens luisteren naar de 10 uurs set van Howells @ Arc, de Four.2 serie (deel 1 en 2) van James Zabiela of deel 1 en de helft van deel 2 van Deep Dish @ The Prince of Wales in Melbourne. Het gaat mij persoonlijk niet om of de tracks 'hip' zijn op dat moment. Ze moeten gewoon in je set passen. Succes!

PostPosted: 01 Nov 2006, 22:00 
GrooveCollector
GrooveCollector

Thanks!! Ik ben alleen niet op zoek naar opwarm plaatjes of op zoek naar een nieuwe opwarm sound... ben alleen heel nieuwsgierig naar jullie mening.

PostPosted: 02 Nov 2006, 21:29 
GrooveCollector
GrooveCollector

Oh, als je nou eens begint met Icehouse - Dont Believe Anymore (ivan gough and colin snape remix) dan kan je daarna mij al opdweilen. Dan kan ik met een gerust hard sterven door die ooit nog op de dansvloer te horen. Ultieme opwarmplaat, maar dan wel echt heel vroeg op de avond.

Matthew Dekay - Higher Thoughts kan er ook al-tijd in, aan het begin van de avond. Heerlijk om je set zo ongeveer mee te eindigen: publiek doet ZEKER mee, iedereen opgewarmd en de DJ na je kan het zo overnemen.

Tip: zit ook in Jono Fernandez - Triple J Mixup (29-11-03), zeer goed opbouwende rustige set. Ook veel werk van Troy Roberts (draait wel eens op Proton) is erg goed met opbouwen.

[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]

PostPosted: 02 Nov 2006, 23:00 
Moderator
Moderator

Opwarmen is echt een lost art aan het worden, maar Nederlanders houden nou eenmaal niet echt van progressive en willen meteen knallen (hardstyle of zelfs bij ghey-ass Roog stuff) dus er moet meteen tempo in.

De opwarm DJ is grotendeels verantwoordelijk voor het tempo van de avond; helaas vergeet men wel eens dat men er staat om de 'Van het Schip' op Van Basten te geven (in hun voetbaltijd dan.)

Bedrock is altijd een vruchtbare bodem voor opwarmers volgens mij met Howells, Lisle en Quigley en ook Mojo, Desyn en Fair zijn 'on tour' geweest met hetzij Sasha, hetzij Digweed.

Ik wil 'em in ieder geval warm en diep; pieken mag zeker niet maar spacen wel. Jimmy Van M die in het Paard de Umut Gökcen remix van Imogen Heap draaide was über bijv en ook de Mercurio remix van Björk - Violently happy die Marcus James op DV 2005 voor Sasha draaide was een kippenvelmoment :cool

PostPosted: 02 Nov 2006, 23:38 
GrooveCollector
GrooveCollector

opwarmen is echt een vak apart ja.

paul sparkles vind ik dus echt een goede opwarm dj. hele lekkere dansbare platen draait ie, maar hij piekt niet echt. zo hoort het ook. die set van dana bergquist die laatst online stond vind ik ook een goed voorbeeld.

PostPosted: 02 Nov 2006, 23:43 
GrooveCollector
GrooveCollector

Toch moet je ook waken dat het niet te saai wordt, Marcus James op DV2005 was zo'n voorbeeld, op Violently happy na was het te rustig, vooral na de vette stevigere set van Redanka ervoor. Wat mij betreft mag er al best wat tempo in tijdens een opwarm set :)

PostPosted: 02 Nov 2006, 23:49 
Site Admin
Site Admin

op festivals doet iedereen zijn eigen ding en draai je niet voor diegene die na je komt.
daar heb je te maken met mensen die van tent naar tent gaan en draai je dus niet voor mensen die de hele tijd daar blijven.

ik scheen ook altijd wel aardig op te warmen.
grootste compliment was van Andy Jarrod die toen hij weer in NL moest draaien speciaal vroeg aan de organisatie of geregeld kon worden dat ik weer voor hem kon opwarmen :cool

Higher Thoughts vind ik trouwens zeker geen plaat in een opwarmset.
Die track heeft wereldwijd menig dansvloertje gek gemaakt als hoogtepunt

Post subject: Re: re: Opwarmen
PostPosted: 02 Nov 2006, 23:58 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Jerry"]op festivals doet iedereen zijn eigen ding en draai je niet voor diegene die na je komt.
daar heb je te maken met mensen die van tent naar tent gaan en draai je dus niet voor mensen die de hele tijd daar blijven.

Dat klopt, maar dan nog was Marcus James op DV2005 aan het opwarmen voor Sasha...

PostPosted: 03 Nov 2006, 06:48 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Jerry"]
Higher Thoughts vind ik trouwens zeker geen plaat in een opwarmset.
Die track heeft wereldwijd menig dansvloertje gek gemaakt als hoogtepunt

Als hoogtepunt van de opwarmset (ergens aan het eind) vind ik dat het wel moet kunnen.

Die set van Chloe Harris die online stond, die opwarmde voor Digweed. Dat was pas een opwarmset!

[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]

PostPosted: 03 Nov 2006, 08:52 
GrooveCollector
GrooveCollector

Kijk en dat bedoel ik nou!!! Mag je nog even laten zien wie je bent met bijv. een higher thoughts (of iets wat meer in je straatje past) of is dit verboden....

LAAT JE HOREN!!!!

PostPosted: 03 Nov 2006, 09:21 
Site Admin
Site Admin

om dan maar dit voorbeeld te gebruiken

Higher Thoughts heeft een te hoge climax er in (en gaat daarna ook los) om te draaien.
Als je dan toch iets met een roffeltje in de break wilt draaien, moet je een plaat uitkiezen waarin dat subtieler gebeurt. Lichte climax die na de break weer terugvalt in duister, zoals voor de break. (dit soort dingen draaide JvM bijv.)

PostPosted: 03 Nov 2006, 16:31 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Jerry"]om dan maar dit voorbeeld te gebruiken

Higher Thoughts heeft een te hoge climax er in (en gaat daarna ook los) om te draaien.
Als je dan toch iets met een roffeltje in de break wilt draaien, moet je een plaat uitkiezen waarin dat subtieler gebeurt. Lichte climax die na de break weer terugvalt in duister, zoals voor de break. (dit soort dingen draaide JvM bijv.)

mee eens .. heb zelf het liefst dat er lekker wat minimaler en wat deep house gedraait word .. lekkere rustige beats .. en zoals arjan beschreef .. je wilt bij binnenkomst eerst lekker ouwehoeren met de mensen die je tegen komt ..

PostPosted: 03 Nov 2006, 22:18 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ik heb het liefst dat een opwarm DJ voor mij een beetje zijn eigen ding doet, zeker niet te hard, maar naar het einde van zijn set ook weer een beetje afbouwt (zodat ik mijn eigen ding kan gaan doen). Ik vind het ook leuk om wat minimal en techhouse te draaien en heb er altijd een hekel aan als de opwarm DJ zodanig staat te draaien dat ik eigenlijk gelijk met de knalplaten moet beginnen om het over te kunnen nemen. Wat mij betreft mag er best een beetje een piek in een opwarm set zitten als je het daarna maar weer iets afbouwt zodat de DJ daarna nog alle kanten op kan.

Ik had in Zwitserland een opwarm DJ die eindigde op 132 BPM ofzo. Dat is gewoon niet over te nemen, en als je het tempo gelijk 5 BPM terugschroeft (rond de 127 vind ik heerlijk beginnen) dan valt de hele zaal stil :x Opzich bleek dat daar altijd steviger gedraaid wordt, maar ik moest me behoorlijk aanpassen om mee te kunnen, dat is soms wel jammer.

PostPosted: 04 Nov 2006, 01:34 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ja ik ben het met Eelke eens.....

Ik bedoel kom op.. als je 2 uur warm draait kan je toch niet alleen maar opwarm platen draaien..

Als ik erover nadenk zou ik ook veel meer moeite hebben met een digweed als een Paul van Dyk..
Toen ik voor Paul opende in het Paard gooide hij gelijk de bpm van 128 naar 134...

PostPosted: 04 Nov 2006, 13:18 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ja jerry, dat was je inderdaad! omdat je je ego opzij zet.. dus je probeert je opvolger niet weg te draaien en das vaak het moeilijkste.. sean cusick is bv ook een goede opwarm dj en ik hoorde vorig jaar Three openen voor Sasha in NYC en die deed dat ook goed, maar volgens mij is hun ding zowieso wat rustiger dan bv sasha of digweed.. dus ze doen gewoon hun ding en dat werkt dan goed als opwarm set

PostPosted: 04 Nov 2006, 19:49 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Eelke Kleijn"]Ik had in Zwitserland een opwarm DJ die eindigde op 132 BPM ofzo. Dat is gewoon niet over te nemen, en als je het tempo gelijk 5 BPM terugschroeft (rond de 127 vind ik heerlijk beginnen) dan valt de hele zaal stil :x Opzich bleek dat daar altijd steviger gedraaid wordt, maar ik moest me behoorlijk aanpassen om mee te kunnen, dat is soms wel jammer.

Dat had ik samen met een maat van me ook .. moesten daar ook optreden/draaien .. staat die gast voor ons de hele tijd op een lekker tempo te draaien .. tot de laatste 15 minuten voordat wij moesten .. zat die gek op 135 bpm zware goa te draaien

PostPosted: 05 Nov 2006, 22:37 
GrooveCollector
GrooveCollector

Even terugkomend op mijn vorige reply, ik had gister een Bucharest een opwarm DJ die opzich wel leuk kon draaien, maar echt de lijn van de avond een beetje verbrak, dat werkte ook averechts. De eerste DJ draaide ongeveer een uur minimal / techhouse en dat was echt super opwarm muziek. Laag BPM, niet te erg pieken, lekkere groove. Bracht mensen aan het dansen. Toen kwam de 'echte' opwarm DJ en die draaide electro, maar af en toe (te) aggressief en ook platen zoals Audiojack - Robot (dat was nog 1 van de minder harde). Hij bouwde zoals afgesproken naar het einde wel weer wat meer af maar de schade was al gedaan zeg maar, mensen gingen weg en stopten met dansen. Het duurde ongeveer een half uur voordat ik de mensen met mijn sound weer op de dansvloer had.

Nou kun je vragen; waarom ga je dan niet knallend verder. Maar dat was niet de bedoeling en de promoter wou ook dat ik mijn eigen ding deed. De opwarm DJ was gewoon verkeerd gekozen. Erg jammer :( Uiteindelijk werd het alsnog een vette avond want na dat half uur ging het wel goed los :)

Conclusie van het verhaal: Je eigen ding doen moet zeker wel als opwarm DJ maar je moet denk ik wel de DJ na je in gedachte houden en je enigszins aanpassen naar zijn stijl. Pieken kan wel maar gewoon af en toe een plaat en vooral belangrijk; goede lijn in je set houden. Dat ging bij deze opwarm DJ ook een beetje mis. Ik denk ook dat je als opwarm DJ niet te veel moet proberen om op te vallen. Ik vind opwarmen juist wel een kunst, er zijn teveel DJs die graag toch zichzelf meer meer willen laten zien in plaats van een goede set neerzetten waar de volgende DJ wat mee kan.

Anderzijds moet je ook niet je sound hoeven te veranderen om goed te kunnen opwarmen. Als je je gigantisch moet aanpassen om een opwarm set neer te zetten voor eenbepaalde DJ zou de promoter er gewoon iemand anders neer moeten zetten die uit zichzelf al meer die sound draait.

PostPosted: 05 Nov 2006, 22:51 
Site Admin
Site Admin

wat ik maar blijft lezen in dit topic is dat dus een verhaal blijft van: je mag dit en dat doen ALS je maar... en Je hoeft niet, MAAR doe dan wel weer...

conclusie: we geven de promotors de schuld

:lol

PostPosted: 04 Dec 2006, 12:25 
GrooveCollector
GrooveCollector

Howells en Jimmy van M EN Lisle zijn wat mij betreft de perfecte opwarmers (en peaktime knallers)
Ik hou er erg van om op te warmen en heb dan nooit zo'n behoefte om dan nieuwe platen te MOETEN draaien, maar wel onbekende, diepe mooie platen met lekkere basslines.

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+01:00