It is currently 02 Jul 2024, 18:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Monitors voor mijn booth
PostPosted: 18 Jun 2007, 22:22 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 08 Feb 2006, 00:03
Posts: 358
Location: Eindhoven
Ik wil mezelf monitors kado doen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Het is puur om thuis zelf te draaien. Produceren laat ik anderen over. Van de volgende 3 lees ik vooral positieve reviews.
- KRK RP-6
Deze heb ik al gehoord bij Feedback en was erg onder de indruk. Had helaas geen eigen muziek bij. De RP5 heb ik ook beluisterd, maar het verschil was net te groot.
- Behringer B2031A
Nog niet gehoord. Maar toch interessant, omdat het de goedkoopste is.
- Syrincs M3-220
Ook nog niet gehoord, en zou ik niet weten waar dat kan.

Eigenlijk wil ik er niet zo veel aan uitgeven, omdat het allemaal niet zo hard hoeft. Maar wat moet gebeuren, moet dan maar.
Dus graag wat meningen. Ik sta open voor andere suggesties.

Thx!


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 00:22 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Enige wat ik je kan zeggen is dat er een tijdje terug echt een hype om die syrincs was. En dat ik over die dingen dan ook nog maar enkel positieve reacties heb gehoord. Maar mijn referentiekader is niet zo groot verder.


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 01:25 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Ik heb de Behringers en als het goed is ben ik niet de enige (Eelke en Jerry?). Prijs/kwaliteit verhouding is gewoon super. Ze kunnen behoorlijk hard en vervormen niet. Verder is het klankbeeld vrij neutraal en kun je dus een goed onderscheid maken in hoog, laag en midden. Ik ben er heel tevreden over in ieder geval :cool

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 09:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ik heb ook die Behringers bij mijn DJ setje, waren ook mijn studio monitors maar daar heb ik nu Dynaudio voor. Zijn prima speakers, hebben wel wat puntjes van kritiek maar prijs / kwaliteit is erg sterk en voor draaien zeker goed geschikt!


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 10:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Nov 2005, 08:30
Posts: 297
Location: Amsterdam
Ben ook in het bezit van die Behringers, prima speakers en gebruik ze voor produceren. Kunnen hard zat en houden (zoals Djeebie al zei) de tonen in evenweicht als je het harder zet.
(Y)


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 12:18 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Ik ben een verschrikkelijke noob wat draaien enzo betreft. Vroeger wel wat plaatjes aan elkaar weten te draaien in de platenzaak van mn maat, maar professioneel....nee, geen kaas van gegeten.
Nah begrijp ik wel dat n monitor geen computerscherm is, maar n speaker bestemd voor de DJ.

Wie kan mij eens uitleggen wat de functie is van deze speaker (je hebt toch immers ook een koptelefoon)? Zijn dit soort speakers altijd noodzakelijk? Ik bedoel, hoort dit bij de standaard apparatuur zoals CDJs, draaitafels, mengpaneel ed?
Ik lees dat er mbt zo'n speaker een verschil bestaat tussen draaien en produceren; wat is dat dan?
Graag leer ik hierover wat meer van jullie. :)

Thanks! (Y)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 13:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
voornaamste idee van monitors is dat je boxen direct in de buurt hebt. Stel je draait ergens in een zaal. Dan kan er tijdsverschil ontstaan in de track die je over de koptelefoon hoort en die je via de speakers aan de andere kant van de zaal (Bij wijze van spreke) staan.

Om vertraging tegen te gaan dus zeg maar :)


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 16:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Je kunt ook puur op de koptelefoon mixen, maar het is dan lastiger om het geluidsniveau in de gaten te houden. Op speakers hoor je duidelijker of je een track niet veel te hard (of te zacht) inmixt.
Voor thuis is het natuurlijk een ander verhaal. Als ik thuis aan het draaien ben dan laat ik de koptelefoon meestal helemaal links liggen.. Ik ben meestal toch de enige die het hoort :) Gewoon lekker op de speakers mixen.. Meestal heb je 'm toch vrij snel gelijk omdat de CDJ al een grove indicatie van het tempo geeft.

Ik zie trouwens niet in waarom je studio nearfieldmonitors zou moeten hebben bij je DJ-set. Met een hi-fi set kan dat toch ook prima?


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 21:23 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
idd hifi speakers werken prima maar bart kijk je dan niet naar de VU meters als je het over geluidsniveau hebt? Of is het alleen puur voor tijdens het inmixen, dat de mid of de hi niet teveel overheersen tijdens het inmixen?


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 22:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
My thoughts exactly Harmen..

Maarreee.... Ik heb de Syrincs, kan niks anders zeggen dat ik er al jaaaren erg veel plezier van heb. Kan snoeihard, en toch zuiver.

Maar voor alleen draaien zou ik inderdaad gewoon een Hifi-set neerzetten, niet te moeilijk doen hoor. Ik zou eerder geld uitgeven voor m'n DJ-set dan voor monitors.
Beter om een goeie mixer te hebben dan een monitor-set.

Ik heb ook heel lang gewoon een versterker en een paar Hi-Fi-speakers gehad, voldeed prima.

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 23:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 08 Feb 2006, 00:03
Posts: 358
Location: Eindhoven
Versterker met passieve speakers, is inderdaad een optie. Maar ik heb geen van beide, dus een oplossing met actieve boxen is economisch gezien een betere optie. Bovendien leek het me een fijner geluid om te mixen, dan met hifi-geluid.
In ieder geval bedankt voor de reacties. De Behringer’s zijn een serieuze optie geworden.
(Y)


Top
   
PostPosted: 20 Jun 2007, 01:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
[quote="Harmen"]idd hifi speakers werken prima maar bart kijk je dan niet naar de VU meters als je het over geluidsniveau hebt? Of is het alleen puur voor tijdens het inmixen, dat de mid of de hi niet teveel overheersen tijdens het inmixen?


De luidheid van een track kun je niet helemaal afzien aan de VU-meter. Het kan zijn dat de VU-meter in het rood staat, terwijl de track over het geheel helemaal niet luid klinkt, en vice versa. Heeft te maken met compressie en dat soort dingen.. uiteindelijk moet je het toch altijd op gehoor doen.

Top
   
PostPosted: 22 Jun 2007, 21:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Ik heb het idee dat de bas van de Behringer Truths wat overdreven is. Ik heb zelf een setje Genelec 8020A studiomonitoren staan, ben er zeer tevreden over (understatement: damn, wat een geluid! :o ).
Ik ben zelf bij feedback in Utrecht geweest, een uur lang een aantal verschillende monitoren beluisterd en uiteindelijk gekozen. Ik ben daar prima geholpen, en als ik jou was zou ik sowieso eerst luisteren en dan kopen. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma