It is currently 08 Jul 2024, 14:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: 29 Oct 2005, 20:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Aug 2005, 16:28
Posts: 35
Location: Nieuwegein, Netherlands
Ben vanmiddag naar d3 geweest in Felix Meritis in Amsterdam. Heb daar een aantal bijeenkomsten bijgewoond over produceren met hardware dan wel software. Hierbij is ook eindelijk bij mij het lichtje "sidechain compressie" gaan branden, als antwoord op het bekende bassline vs. kickdrum probleem.

De essentie is mij daar kort en bondig uitgelegd, maar wie o wie op dit forum kan mij (en belangstellende mede-gebruikers) beter uitleggen hoe het werkt, en hoe ik het bijvoorbeeld in Reason of - als ik straks een nieuwe computer heb - met Cubase kan toepassen, welke plugins ik ervoor nodig heb, etc etc.

Voor de leken onder ons (waartoe ik zelf ook nog een beetje behoor), met "sidechain compressie" wordt het "zuigende" dan wel "pompende" effect gecreëerd dat we kennen van Benni Benassi, maar ook Eric Prydz (denk aan Call On Me) en Steve Angello, Sebastian Ingrosso en Max Graham.

Als iemand links kan geven van sites waar tutorials op staan, ook altijd welkom!
Ben erg benieuwd,  ik wil er ook snel mee aan de slag.

Alvast bedankt!

8-)

_________________
Teazzze baby, Teazzze!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Oct 2005, 20:53 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Ik heb zelf geen idee hoe het werkt, maar wellicht kan http://www.computermusic.co.uk/main.asp je uit de brand helpen. Zij hebben erg veel tutorials en daar staat "sidechain compressing" absoluut tussen.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Oct 2005, 21:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 22:19
Posts: 536
Location: Amsterdam
Ik weet niet precies wat de laatste nieuwtjes zijn in VST-land, maar dat 'zuigende' effekt werkt als volgt:

Elk geluid is opgebouwd uit een som van trillingen op verschillende frequenties. Een kick heeft vooral lage frequenties, een hihat vooral hoge. Muzikale geluiden bevatten hele specifieke frequenties, we noemen ze tonen en harmonischen.

Als je een baslijn en een kick tegelijk afspeelt, dan kan het zijn dat ze in het zelfde frequentiegebied opereren. Je oor heeft dan moeilijkheden met het onderscheiden van de twee, en het wordt een rommeltje. Om deze reden worden geluiden zodanig 'geEQt' dat ze elkaar in het spectrum niet meer in de weg zitten. Simpelgezegd draai je het hoog uit de kick en het ultralaag uit de baslijn, zodat ze samen een vol geluid geven.

Vaak is de kick gecompresst om harder en duidelijker te zijn. Compressen betekent dat geluid wat je voluit naar buiten stuurt, voluit te horen is, maar geluid wat je op half volume naar buiten stuurt ook bijna voluit te horen is. Dat is heel kort door de bocht, maar waar het om gaat is dat je heel veel energie in het geluid aanbrengt, en dit kan (zeker bij slechte speakers) nog wel eens voor moeilijkheden zorgen met de andere dingen die te horen zijn.

Om hiervoor te compenseren maskeren ze meestal de andere geluiden zodra de kick te horen is. Je zou kunnen zeggen dat er iemand bij het mengpaneel de opdracht heeft gekregen om elke keer als er een kick aankomt de rest van de muziek heel even weg te draaien. Dat ritmisch wegdraaien geeft die pompende indruk.

Ongetwijfeld zal hier het een en ander niet helemaal volledig zijn uitgelegd, maar volgens mij zijn dit wel de basics van wat er gebeurt. Hopelijk heb je er wat aan, en misschien weet iemand anders welke VSTs hiermee uit de voeten kunnen.

_________________
...Geen gespreks voor het huwelijk!...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Oct 2005, 22:52 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Dit lijkt mij ook wel interessant ja :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 15:47 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 15:11
Posts: 222
Location: i am from Holland JA
Des heeft inderdaad heel erg goed uitgelegd hoe het werkt.

In praktijk zal de kick als insert een sidechain plugin krijgen die niets meer doet dan het openen en sluiten van de gate naar de compressor die in een fx of groupchannel zit.
Let op niet elke compressor heeft een sidechain mogelijkheid!
De truuk is nu om de tracks waar het pompeffect gewenst is naar deze channel te routen.

De compressor wordt dus op iedere kick getriggerd en zal alle sounds die aan de groupchannel zijn gekoppeld verminderen in volume.
Op de compressor zelf kun je dan nog wat spelen met de attack en release times om het pompende effect nog groter te maken.

_________________
acid for dummies


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 19:38 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 20:06
Posts: 1527
Mannen, sinds wanneer is Chinees de voertaal op dit forum ? ;)

_________________
Ik ken het klappen van de zweep,
ik ken de regels van het spel,
ik ken de zin van het bestaan,
maar als ik drink dan gaat het wel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 19:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 19:03
Posts: 2622
Location: Amsterdam
hehe ik vind het ook geweldig om te lezen dit :D

_________________
Do you have any career regrets?

'Maybe if I had started to grow my hair earlier it would've been longer than Hernan's by now!'


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 19:52 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Laat maar komen dat chinees..
Dit zijn dingen die ik graag wil weten.
BlueSparkle, welke compressors zijn/is geschikt hiervoor ? (CuBase)

En Joost, omdat jij nu 's een keer niet begrijpt waar 't over gaat wil 't niet zeggen dat 't chinees is hoor... :p


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 19:58 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
:lol

chinees voor beginners dan wel te verstaan :p

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 20:08 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ik gebruik voor sidechain heel vaak de dBx compressor, kleine VST plugin die dat perfect kan :) Met meerdere sends en receives dus je kunt bijv. meerdere gemute kicks gebruiken voor verschillende compressie effecten. Heb net naar een link gezocht maar ik kan amper informatie vinden over dat ding. Tis in ieder geval echt een hele kleine plugin, 1 DLL file en het ziet eruit als een Fruity Loops plugin (basis weergave).

Heb ook gehoord dat Waves C2 (dacht ik) Sidechain aan kan, maar ik ben daar is mee gaan stoeien en kwam er niet uit. Nadat ik dBx tegenkwam heb ik er eigenlijk nooit meer naar gekeken maar Waves moet het ook aankunnen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 31 Oct 2005, 22:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Dank Eelke.. Zeer welkom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 01 Nov 2005, 09:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
Vst plugins die hierbij handig zijn:

Compressor DeEsser van TC Works in combinatie met een sidchainer van bijvoorbeeld steinberg.

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 01 Nov 2005, 12:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 07 Jun 2005, 13:26
Posts: 140
Location: Zaandam
Sidechaincompressie word ook wel "ducking" genoemd. Ik denk dat we allemaal dagelijks onbewust  te maken krijgen met "duckers". Denk maar aan de radio dj's of aan die irritante gasten van de kermis attracties. :x  Zodra ze beginnen te praten word de muziek zachter..

_________________
Was ik maar rijk.. en iets minder gelukkig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 01 Nov 2005, 12:15 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:55
Posts: 1342
Location: easin in the system
De kick, de snare, de strijkers..........

_________________
-diepd.o.ordegr.o.ef-


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 01 Nov 2005, 13:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
de juiste sfeer voor de klokkenluiders  :cool hehe

Wie trouwens die dBx wil proberen, volgens mij is het een gratis plugin dus stuur ff een PM-etje, dan upload ik hem even.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 01 Nov 2005, 14:29 
Offline
just started
just started
User avatar

Joined: 09 Oct 2005, 20:20
Posts: 14
Ik gebruik de Dynamics Processor (veel te wijze naam voor een compressor :P) van dB. Superding. Je kunt hem gebruiken als gewone compressor, maar ook als sidechain.

Je zet er 1 in channel Kick, en 1 in channel Bass. Bij die in channel Kick zet je zo, dat hij niks vervormd. En je zet "send" op A. In channel Bass zet je hem zo zwaar je wilt, en dan zet je "recv" op A. Klaar is de sidechaincompressie.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 01 Nov 2005, 14:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
[quote="Eelke Kleijn"]de juiste sfeer voor de klokkenluiders  :cool hehe

Wie trouwens die dBx wil proberen, volgens mij is het een gratis plugin dus stuur ff een PM-etje, dan upload ik hem even.


Graag! dbx kom ik ook regelmatig tegen "in the real world" zeg maar!


dus doet u mij maar een linkje! :p

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 25 Nov 2005, 12:12 
Offline
just started
just started

Joined: 18 Nov 2005, 15:17
Posts: 3
Location: Nederland, Zevenbergen bij Breda
Ik vind sidechainen soms wel handig, als ik het gebruik doe ik het met m'n bassline(n)  :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 25 Nov 2005, 20:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
[quote="Ralphi"]Sidechaincompressie word ook wel "ducking" genoemd. Ik denk dat we allemaal dagelijks onbewust  te maken krijgen met "duckers". Denk maar aan de radio dj's of aan die irritante gasten van de kermis attracties. :x  Zodra ze beginnen te praten word de muziek zachter..


je kan sidechaining voor ducking gebruiken ralph, het kan echter ook heel anders gebruitk worden, bijvoorbeeld als trigger voor het een of ander.

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
PostPosted: 17 Dec 2007, 14:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Sep 2005, 22:57
Posts: 284
Location: Lugdunum
In de Computer Music van vorige maand stond het ook een beetje uitgelegd. Ik gebruik Logic, en stop de bass en kick dan in dezelfde bus, is dat ongeveer het zelfde als "A" hierboven? Heb alleen nog geen sidechain-compressor gevonden. Gebruik verder doorgaans de Ultrafunk Sonitus compressor. Gezien we alweer twee jaar verder zijn, heeft iemand nog ideeen voor sidechain-compressors?

_________________
[url=http://www.myspace.com/eliashassing]www.myspace.com/eliashassing[/url]
[url=http://www.myspace.com/elektroempire]www.myspace.com/elektroempire[/url]
[url=http://www.elektro-empire.com/]www.elektro-empire.com[/url]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma