It is currently 14 Nov 2024, 18:34

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: 17 Dec 2007, 16:03 
GrooveCollector
GrooveCollector

Aangezien mijn studie nu toch écht ten einde loopt, ben ik bang dat ik straks tijd over hou. En om op m'n 29ste al geraniums te gaan verzorgen probeer ik me wat te orienteren in een aan te schaffen dj-set. :) (en natuurlijk is het iets dat ik al héél lang wil!)

Ik heb cdj-800's (Mk2 uiteraard) op het oog, maar weet niet echt goed wat voor mixer ik moet aanschaffen. Er is een flink aantal op de markt, maar heb niet echt technische kennis om een juiste aan te schaffen. Ik heb wel liever een mixer die het lang uithoudt met wat mogelijkheden voor de toekomst. Hou wel van kwaliteit. Dus niet dat ik na 2 jaar weer een andere aan moet schaffen.

Hebben jullie tips voor het aanschaffen van een goede 'duurzame' mixer? Waar moet ik op letten, welke vallen er sowieso af, wat zijn jullie ervaringen... enz.

Tevens zoek ik een versterker, maar ook daarvoor geldt dat er talloze versterkers op de markt zijn, iemand tips?

Alvast bedankt!

PostPosted: 17 Dec 2007, 16:26 
GrooveCollector
GrooveCollector

wat is je budget?

ik zou voor 2de hands cdj1000's gaa ipv cdj 800 mk2

PostPosted: 17 Dec 2007, 16:41 
Moderator
Moderator

Ik zou wachten tot de cdj 400 dan, met die 800 heb je niet eens 0.02% pitch maar alleen 0.05% pitch range of hoger. 1000 vind ik eigenlijk too much voor thuis. Ook voor een mixer geld wat wil je ermee:wil je simpel mixen, wil je effecten, hoeveel kanalen wil je, wil je midi control etc.

PostPosted: 17 Dec 2007, 16:58 
GrooveCollector
GrooveCollector

Mijn totale budget is ongeveer 2500 euro, dus voor alles in totaal. (2x tafels, mixer, amplifier, headphone, kabels... dan sloop ik het keukenblad wel bij de keuken vandaan :p )

2e hands voel ik echt heel weinig voor, puur ivm garantie. Ik heb er wel aan gedacht en een beetje naar gezocht, maar vind ze dan toch nog te duur om 2e hands te kopen. Dan denk ik vaak: dan maar de hele zooi nieuw. ;) Ik heb nooit een fijn gevoel bij 2e hands en toch veel geld.

De cdj-400 heb ik ook overwogen. Mooie dingetjes, maar omdat ze zo nieuw zijn is er nog nergens goede reviews van users te lezen. Hij heeft zekers veel mogelijkheden! de 800's vind ik in die zin aantrekkelijk omdat ik echt nog nooit negatieve reacties heb gehoord en eigenlijk beveelt vrijwel iedereen die aan... :rolleyes

Maar het gaat me dus voornamelijk om de mixer, vind er nogal wat prijsverschillen tussen staan. Kijk, budget technisch kan een DJM 600, maar vind het toch wel veel geld (799 euro..).

[quote]Ook voor een mixer geld wat wil je ermee:wil je simpel mixen, wil je effecten, hoeveel kanalen wil je, wil je midi control etc.

in eerste instantie gewoon mixen, beetje effecten lijkt me ook leuk op z'n tijd. Ik ben zelf wel van iets aanschaffen wat lang meegaat...

Net als versterkers bijvoorbeeld, maar heb het idee dat dat minder van belang is, aangezien ik alleen thuis zal draaien (voorlopig..). :)

PostPosted: 17 Dec 2007, 17:25 
GrooveCollector
GrooveCollector

Koop ipv een versterker 2 actieve speakers.. die heb je al heel goedkoop en zijn goed voor thuis.

Je moet even kijken naar 2de hands cdj1000's op www.veilingkijker.nl. Volgens mij staan ze er al vanaf 600,- Ik weet uit ervaring dat je uiteindelijk toch de cdj 1000 wil. ;)
Niet alleen is ie stoer en zwart, maar heeft hij ook wat dingen die je gewoon gaat missen op je cdj 800.. vooral de display..

Als ik dan even reken:

2 x krk monitor 400,-
2 x cdj 1000 1200,-
snoeren 50,-

Dan heb je nog 850,- euro over voor een mixer en dan zou ik kijken voor een djm 600 of een allen en heath xone 64.

Ben je klaar.. heb je vette shit... kun je zo weer verkopen voor dezelfde prijs..

PostPosted: 17 Dec 2007, 17:38 
Moderator
Moderator

[quote="Tikkel"] 2e hands voel ik echt heel weinig voor, puur ivm garantie. Ik heb er wel aan gedacht en een beetje naar gezocht, maar vind ze dan toch nog te duur om 2e hands te kopen. Dan denk ik vaak: dan maar de hele zooi nieuw. ;) Ik heb nooit een fijn gevoel bij 2e hands en toch veel geld.

Dat gevoel heb ik ook altijd bij tweedehands, maar met cdj-800's heb ik het toch gedaan en geen greintje spijt van gehad. Ik heb er eentje van Jordi overgenomen en die andere bij een of andere knakker in Brabant. Werken perfect en zijn hun geld dubbel en dwars waard. Het voordeel is t.o.v. de nieuwprijs dan ook dat je genoeg geld uitspaart om een leuke mixer te kopen.

Voor wat de keuze van een mixer betreft: kwaliteit is duur. Die DJM-600 die je aangeeft is duur, maar de nieuwe modellen zijn nog duurder. Voor vergelijkbare mixers betaal je ook zulke bedragen. Wil je dus zoiets gelijk goed doen koop dan inderdaad zoiets. Maar wil je, net als ik heb gedaan toen ik begon, voornamelijk leren draaien en gewoon leuk 'hobby-en' dan gebruik je al die poespas de eerste tijd toch niet. Nu na een jaar of twee merk ik dat ik meer wil doen met bijv. effecten en midi control. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om bijv. een Vestax PCV-275 te kopen. Een hele goeie instapmixer met send/return functie, dus je kunt op termijn een extern effecten apparaat aansluiten om weer een stapje verder te gaan.

Het is dus maar net de afweging die je wilt maken. Als geld geen rol speelt (en bij €2500 is dat redelijk het geval) en je zeker weet dat je met al die functies aan de gang gaat dan moet je inderdaad kiezen voor een mixer uit het rijtje DJM-600, Ecler Nuo, Denon X-1500 enz. Hoe je je keuze daarbinnen weer moet bepalen weet ik ook niet, aangezien ik zelf nog volop aan het kijken ben voor een goeie nieuwe mixer uit dat rijtje.

[quote="Jordi Bouman"]Koop ipv een versterker 2 actieve speakers.. die heb je al heel goedkoop en zijn goed voor thuis.

Dat zou ik ook doen ja. Gewoon aansluiten op je mixer, stekker in het stopcontact en klaar :cool

PostPosted: 17 Dec 2007, 17:46 
GrooveCollector
GrooveCollector

thanks Jordi voor de tips! (Y) Ik ben even aan het rondkijken..

Maar welk type cdj-1000's bedoel je? Mk1, 2 of 3. Of maakt dat onderling niet veel verschil?

PostPosted: 17 Dec 2007, 21:39 
GrooveCollector
GrooveCollector

:lol had helemaal over je reply heengelezen Jorn! excuus, zie het nu pas.

Thanks ook, zeker fijn om je visie te lezen. Ga nu idd even afwegen wat ik eigenlijk 'nodig' heb in een mixer. Ben zelf ook maar een leek... Wat betreft het geld, ik heb het nú en mijn ene helft zegt weer: gewoon aanschaffen! en de andere kant zegt weer: toch wel veel geld... :rolleyes Maar goed, ik wil ook echt al jaren een set kopen en nu ik bijna klaar ben met mn studie vind ik dat ik het wel verdiend heb :)

Verder goede tip van die speakers! ga ik zekers effe uitzoeken! Thanks!

Weet iemand toevallig een goede dj shop in rotterdam? Ga ik daar eens langs om eens te checken hoe een en ander aanvoelt wat betreft mixers.

:tune

PostPosted: 17 Dec 2007, 21:59 
GrooveCollector
GrooveCollector

dude; check feedback music in rotterdam eens uit...
ze zitten ook in utrecht en apeldoorn, en ik vind het zon beetje de beste muziektoko van het land...groot, veel keus, dus ook veel om aan te raken en mee te spelen... ook de dj gear afdeling is top.. www.feedback.nl

PostPosted: 17 Dec 2007, 22:26 
GrooveCollector
GrooveCollector

ja heb net zitten googlen en vond feedback ook :) kan niet missen en ook nog eens op steenworp afstand! :lol echt 3 minuten fietsen!

thanks c-jay! (Y)

PostPosted: 17 Dec 2007, 23:03 
GrooveCollector
GrooveCollector

Als je écht een goede mixer wilt hebben voor Allen & Heath gaan.
Ik heb zelf een DJM600, goed ding hoor. Maar stuurt veel te veel bass uit. Ik merkte het met mixen opnemen. Als je goede mixen op wilt nemen moet je 1 streepje terug. Dan zit je dus op nul. Vind ik niet kunnen...

En een gewone HiFi-set voor monitors voor 'Bedroom-DJ' is meer dan zat hoor. Als je niet van plan bent om te gaan produceren volstaat een HiFi-set. Scheelt misschien weer in de kosten... :)

PostPosted: 17 Dec 2007, 23:23 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ik zou persoonlijk niet voor effectenmixers gaan. Zelf heb ik een korg kp2 maar die gebruik ik maar heel zelden. Hoewel dat natuurlijk ook aan mijn gebrekkige creativiteit kan liggen :p

Op m'n mixer zitten dan wel weer 2 goede filters die ik wel graag gebruik.

PostPosted: 18 Dec 2007, 09:19 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Peric"]Als je écht een goede mixer wilt hebben voor Allen & Heath gaan.
Ik heb zelf een DJM600, goed ding hoor. Maar stuurt veel te veel bass uit. Ik merkte het met mixen opnemen. Als je goede mixen op wilt nemen moet je 1 streepje terug. Dan zit je dus op nul. Vind ik niet kunnen...

He Peric, kun je me uitleggen wat je precies bedoelt dan? Heb hem sinds vorige week en nog nooit mee opgenomen maar wat bedoel je met '1 streepje terug en dan zit je op 'nul' ?? :(

PostPosted: 18 Dec 2007, 10:41 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ik heb nooit problemen gehad met de djm 600. Ook niet met bass of iets dergelijks. Het enige waar je op moet letten is dat je niet teveel in het rood draait want dan gaat ie vervormen en dat merk je vooral op kleine speakers. Ik was blij dat ik dat hoorde want dan kon ik er rekening mee houden als ik ergens anders zou draaien.

Ik raad nog steeds aan om 2de hands te kopen. Zeker jij!! want stel dat je het zometeen niet leuk vind dan kun je het altijd nog verkope voor dezelfde prijs of voor ietsie minder. Ik heb zooooveel gear nieuw gekocht en heb daar zoveel geld op verloren dat ik het liever niet meer doe. Nu is het een ander verhaal omdat ik BTW kan afschrijven enzo, maar denk niet dat dat bij jou van toepassing is.

Ook zou ik echt voor actieve speakers gaan. Niet alleen is het makkelijk en relatief goedkoop, maar als je straks er echt verder in wil heb je al speakers die je aan je computer kan hangen..

Vergeet je trouwens je koptelefoon niet??? of heb je die al?

PostPosted: 18 Dec 2007, 11:39 
GrooveCollector
GrooveCollector

Koptelefoon had ik al gechecked in een voorgaand topic :) Ik las dat de Sennheiser HD25-II heel fijn is. Ik ga er vd week gewoon een paar testen bij Feedback net als de actieve speakers, goede tip! (Y) . Zal er vast een/twee bij zitten. :)

PostPosted: 18 Dec 2007, 11:49 
GrooveCollector
GrooveCollector

Zover ik weet heeft de djm-600 weinig headroom. Dat komt neer op dat zodra je iets over 0db komt het geluid meer vervormt dan bij bijvoorbeeld een A&H. Dus ik denk dat hij bedoelt dat je voor de zekerheid iets daaronder gaat zitten om te voorkomen dat je geluid vervormt.

edit: Vieze spellingsvauten eruit gehaald

Last edited by Saithn on 19 Dec 2007, 12:58, edited 2 times in total.

PostPosted: 18 Dec 2007, 20:43 
GrooveCollector
GrooveCollector

Hey dj Koenos,
Lachen man, dat je de stap wil maken. (Y)
Voor speakers, absoluut voor actieve gaan, omdat die veel neutraler gekleurd zijn. Hifi-speakers zit altijd veel klankkleur op in het hoog en laag. Als je je geluid toch wil kleuren, gebruik je je equalizers maar.

De zwakste schakel in een keten bepaald de kwaliteit van het geluid. Maar de meeste winst valt toch echt te halen bij de boxen. Neem je eigen cd(s) mee die je goed kent, voor de luistertest, anders zit je te luisteren naar een Norah Jones, begeleid door akoestische instrumenten, wat altijd wel heel natuurlijk en puur klinkt. Emotie is meestal bepalend voor een verkoop, dus probeer dat voor zo ver dat mogelijk is, te vermijden.

De verkooptechniek die zeker toegepast bij je gaat worden, is dat ze beginnen je te laten luisteren naar speakers die net boven jouw budget passen. Stel: Je zegt dat je budget 300 a 350 euro is. Dan krijg je bv de KRK-RP6 (400 euro) te horen. Gegarandeerd dat de RP5 van 300 euro hem niet meer gaat worden. Begin dus met een mindere speaker. Hier weer hetzelfde verhaal. Emotie!

Succes met shoppen! :hat

PostPosted: 18 Dec 2007, 23:23 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Partyhardy!"][quote="Peric"]Als je écht een goede mixer wilt hebben voor Allen & Heath gaan.

He Peric, kun je me uitleggen wat je precies bedoelt dan? Heb hem sinds vorige week en nog nooit mee opgenomen maar wat bedoel je met '1 streepje terug en dan zit je op 'nul' ?? :(

Ik merkte met opnemen (was wél rechtstreeks op een cd-recorder) dat er téveel Bass in de opname zat. Daarmee een beetje aan het kloten gegaan en er achtergekomen dat het beter is om voor mixen opnemen de Bass op 1 streep links van nul moet staan. Dan klinkt de bass het meest neutraal.
Pioneer staat er sowieso om bekend om geforceerd weer te geven.
Ik zeg niet dat het bij iedereen zo is, maar bij die van mij in ieder geval wel. Zelfs nog geïnformeerd bij Pioneer of het mogelijk is het af te stellen maar helaas pindakaas.

Dus ga gewoon een beetje pielen, eerst opnemen met alles op nul, wat natuurlijk het meest logisch is. Dan luisteren of het goed klinkt, is dat het geval heb ik niks geschreven.. :)

PostPosted: 19 Dec 2007, 08:50 
Moderator
Moderator

Djm 600 zou ik niet zo snel kopen, kut dingen. Ga dan voor een dateq XTC ofzo, komt tenminste fatsoenlijk geluid uit. DJM 800 is natuurlijk ook leuk maar is ook meteen de helft van je budget :lol

PostPosted: 19 Dec 2007, 09:55 
GrooveCollector
GrooveCollector

ik heb de dateq XTC en zou als ik jou was voor de Djm 600 gaan. het verschill: kortere faders betere eq. De djm 600 blijft de standaard in de dj wereld en je kan er gewoon veel meer mee dan de XTC. :sleep

Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+01:00