wat is pseudowetenschappelijk?:) Iets wat niet past in de huidige paradigma's? Daar gaat juist om in dat boek van Pim van Lommel over. Hij heeft juist emperisch onderzoek naar het fenomeen BDE gedaan, heeft een paar conclusies getrokken en geprobeerd met behulp van diverse theorien uit o.a Quantum mechanica, Neurobiologie en de micro biologie. zijn onderzoek is gepubliceerd in The Lancet, een gerenomeerd wetenschappelijk blad. Hoe meer wetenschappelijk wil je het hebben? The Lancet publiceerd geen artikelen als ze niet goed onderbouwt zijn met wetenschappelijke bewijzen
Moet zeggen dat ik het een beetje simpel probeer uit te leggen, dan dat Pim van Lommel het doet
Mensen, en vooral wetenschappers, doen als snel iets af als pseudowetenschappelijk als het niet binnen hun plaatje past.
Ik kan niet zo uit mijn hoofd oplepelen, maar hij citeerde diverse onderzoeken. Een van zijn conclusies en die van een hoop andere wetenschappers is dat de hersenen bewustzijn niet creeren, maar mogenlijk maken, zoals een tv die tv signalen ontvangt of misschien beter een computerterminal aangesloten op een netwerk. Maw er is een nog hoop te ontdekken over bewustzijn.
Ervin Laszlo is ook een gerenomeerd systeem en wetenschappelijk filosoof die niet zomaar wat verhaaltjes verzint die niet goed onderbouwd zijn. Geen van beide beweren ook de ultieme waarheid in pacht te hebben, maar wel dat we bepaalde aannames eens flink op zn kop moeten zetten en met een open geest nieuwe theorien moeten benaderen, Ik zou zeggen als het je interesseert lees wat boeken van Ervin Laszlo en bv die van Pim van Lommel en trek dan zelf je conclusies
Btw Ervin Laszlo opperde ook al dat ons universum zelf informerend universum is, en dat er steeds weer nieuwe verbeterde universa onstaan. Las nu laatst dat wetenschappers nu bewijs hebben voor een theorie die dit onderschrijft. dus een universum ontstaat en implodeerd en wordt dan weer opnieuw geboren, dus meerder big bangs en big crushes
FF terug on topic. Ik kwam er niet helemaal wijs uit, en moet het nog ff uitprinten en lezen, maar begreep dat ging over de structuur van dna toepassen op de chipstructuur toch?