Ik wil nog ff terugkomen op mixfouten
Ik zie ableton als het betere knip en plak werk
Ik heb hier trackje x, die warp ik met trackje y
Tel de beats en op bepaald punt laat ik hem erin komen, zoals het inmixen van platen cq cd's
Voordeel van compu hij blijft stabiel lopen, dus je kan bijna geen mixfouten maken. Je kan hem heel mooi laten inkomen al bij 4 min 20 bijvoorbeeld terwijl de track nog 4 minuten duurt.
Je kan er dus in wezen het ultieme mixje van maken
Maar daarvoor moet je wel goed naar je tracks luisteren en ze eigenlijk binnenste buiten keren en op elk detail letten.
Ultieme voorbeeld neem Diggers Communication CD en ga goed luisteren waar hij de track in mixt
en niet waar het nummertje verspringt
en Involver is ook wel een ultiem voorbeeld hoe goed je ableton kunt gebruiken.
Luister maar eens naar de versnellingen in tracks die Sasha gebruikt
Dan komt dus het volgende punt welke track selectie maak je.
Als ik een droge bass in mix met weinig hihat na een heel drukke track met veel hihats en added sounds zoals bijvoorbeeld 17 min 45 naar die volgende track. Dan verlies je als het ware energie in je mix. Je hoort heel overduidelijk een overgang. Terwijl dat met ableton in mijn ogen niet nodig hoeft te zijn.
Pak dan even als voorbeeld Maslow en Maarten zijn setje.
Overgang technisch is tie gewoon subliem,
Waardoor: puur de track selectie
Flow technisch brengt het setje van Maslow en Maarten voor mij persoonlijk weinig spannends te weeg.
Maar ik ben zelf van mening dat je wel een beetje op je setting van bepaalde tracks let!
Dan neem ik als voorbeeld even overgang 24 min 04 (geen mixfout
) maar track keuze
Alle energie die je met vorige track aan het opbouwen was ben je naar mijn bescheiden mening toch echt helemaal kwijt.
Dat het weer eens wat anders is, dat kun je dan echt wel terecht zeggen.
Dat je kunt oordelen over flow daar twijfel ik echt niet aan, maar 5 tracks hoeven zeker niet hetzelfde te klinken. Maar pak wel tracks op bepaalde elementen van overeenkomstigheid.
Overeenkomstigheid maakt flow
Jerry's CD voor DK Records is daar een heel sterk voorbeeld van.
Maar als ik de plank helemaal mis sla met ableton etc en flow, ik lees het graag