It is currently 15 Nov 2024, 12:45

All times are UTC+01:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
PostPosted: 27 Feb 2007, 18:36 
Moderator
Moderator

Ik open maar even een topic voor alle vragen m.b.t. tot fotografie. Dus hier kun je al je vragen (en misschien ook foto's) kwijt :)

In ieder geval heb ik een vraag over het afdrukken van foto's. Ik heb een aantal foto's van steden op internet gevonden met resoluties variërend van 1920x1200 tot 2560x1600. Maar ik vraag me af of deze foto's bij afdrukken op groter formaat (rond de 30 cm) er nog wel mooi uitzien. Een voorbeeld is deze foto van de Brooklyn Bridge: [url]http://interfacelift.com/dl/wallpaper/00589_brooklynbridge_1920x1200.jpg[/url].

Als ik kijk naar het bestandsformaat is deze foto maar 393 kB. Terwijl ik altijd dacht dat foto's op hoge resolutie enkele MB's aan ruimte in zouden moeten nemen. M.a.w. maakt de bestandsgrootte hier iets uit of kan ik zonder problemen een foto met deze resolutie laten afdrukken op een formaat van bijv. 30x40 cm?

PostPosted: 27 Feb 2007, 19:20 
GrooveCollector
GrooveCollector

Dat lijkt inderdaad teveel compressie! Denk wel dat het vooral komt doordat meer dan de helft van de foto wit is. Mijn foto's zijn vaak een aantal MB, om maar te zwijgen over het RAW formaat. Het lijkt mij dat die foto's nooit op goede kwaliteit uit een printer gaan rollen. Hoewel het ook (en misschien wel vooral) ligt aan de printer, het papier, de instellingen van de printer en zoals je zegt het formaat!

Weet niet of het topic er ook voor bedoeld is om wat werkjes te laten zien maar als een van jullie zich verveelt; kijk even op mijn bescheiden siteje: www.ninemedia.eu !

PostPosted: 27 Feb 2007, 19:46 
Moderator
Moderator

Thanks Sander! Dan ga ik die fotografen maar een mailtje sturen of ze me de originele versies kunnen sturen.

En dit topic is uiteraard ook bedoeld voor je eigen werk. Coole pics zitten er tussen :)

PostPosted: 27 Feb 2007, 22:02 
GrooveCollector
GrooveCollector

Wat een gruwelijk mooie foto's Sander, :8o .

Digitaal of toch gewoon analoog?

En welke camera?

PostPosted: 27 Feb 2007, 22:43 
GrooveCollector
GrooveCollector

Zeer nette foto's Sander! Welke apparatuur? En hoe heb je die site gemaakt, dat wil ik ook! :)
Ik heb er wat in mijn PF profiel staan: zie [url=http://partyflock.nl/album/4240/all.html]HIER[/url] (voor de goede foto's even wat naar onderen scrollen...).

Ik heb alleen 1 handicap: ik kan NIETS met photoshop en dat soort dingen..... en daar baal ik van.

[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]

PostPosted: 27 Feb 2007, 23:50 
GrooveCollector
GrooveCollector

Thanks!!! Ik maak m'n foto's met de volgende apparatuur:

Canon EOS 350D (8 megapix digitale spiegelreflex) en een aantal lenzen:
18-55 mm kitlens
70 mm F2.8 EX DG MACRO van Sigma
18-50 mm F2.8 EX DG MACRO van Sigma
70-300 mm lens van Canon
plus een aantal statieven natuurlijk.

Bram: die site heb ik eerlijk gezegd in een uurtje of 2 gemaakt met behulp van Taco html editor (soort uitgeklede html editor voor de Mac) en met Photoshop. Duidelijk dat je photoshop goed moet gaan doorgronden, het kan je foto's zooooooveel verbeteren!
Ik weet niet met wat voor camera jij schiet, maar als hij RAW formaat kan produceren: doen! Daarmee kan je nog veel meer uit je foto's halen, zoals de witbalans en belichtingsinstellingen achteraf aanpassen!

Voor wat betreft je site: geweldige foto's hoor! prachtige lokaties natuurlijk, en gevarieerd (zowel architectuur als mensen)!
Vooral mensen vind ik lastig te fotograferen, vooral het 'durven' zeg maar! Iemand tips buiten :'gewoon doen!' ?

PostPosted: 28 Feb 2007, 17:57 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="sandah"]Thanks!!! Ik maak m'n foto's met de volgende apparatuur:

Canon EOS 350D (8 megapix digitale spiegelreflex) en een aantal lenzen:
18-55 mm kitlens
70 mm F2.8 EX DG MACRO van Sigma
18-50 mm F2.8 EX DG MACRO van Sigma
70-300 mm lens van Canon
plus een aantal statieven natuurlijk.

Heb ook een 350D en natuurlijk de kitlensen daarnaast een El-Cheapo Sigma 100-300. Ook de plastic-fantastic 50 mm 1.8 prime van Canon (aanrader!) heb ik daar nog bij. Nadat ik in het nieuwe huisje zit ga ik investeren in nieuwe lezen.

[quote]
Bram: die site heb ik eerlijk gezegd in een uurtje of 2 gemaakt met behulp van Taco html editor (soort uitgeklede html editor voor de Mac) en met Photoshop. Duidelijk dat je photoshop goed moet gaan doorgronden, het kan je foto's zooooooveel verbeteren!

Ik wil nog graag zelf eens een site maken, maar ik ben daar ZO slecht in. Die van jou ziet er top uit. Photoshop: i know, daar moet ik eens tijd voor nemen.

[quote]Ik weet niet met wat voor camera jij schiet, maar als hij RAW formaat kan produceren: doen! Daarmee kan je nog veel meer uit je foto's halen, zoals de witbalans en belichtingsinstellingen achteraf aanpassen!

Doe ik te weinig. Ik schiet ook te weinig. Vooral vakanties e.d.

[quote]Voor wat betreft je site: geweldige foto's hoor! prachtige lokaties natuurlijk, en gevarieerd (zowel architectuur als mensen)!

Thanks.

[quote]Vooral mensen vind ik lastig te fotograferen, vooral het 'durven' zeg maar! Iemand tips buiten :'gewoon doen!' ?

Je telelens pakken en op een drukke plek gaan zitten. Niets vragen en toch 'gewoon doen'. Dan zijn ze niet zo gemaakt en poseren mensen niet. Je moet ze schieten als ze het niet verwachten. Zo heb ik ooit eens een simpel [url=http://partyflock.nl/gallery/1546.html]setje gedaan van de FFWD[/url]. Ik zeg niet dat die foto's helemaal top zijn (had de cam toen ook net dacht ik), maar sommige zijn wel geslaagd omdat mensen het niet doorhadden.

Voorbeeld (los van dat de ene een ontzettend lekker wijf is):

[img]http://photo.partyflock.nl/images/33381/main/183302.jpg[/img]
[img]http://photo.partyflock.nl/images/33381/main/183331.jpg[/img]

[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]

PostPosted: 28 Feb 2007, 19:47 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ik heb tijdje terug Aperture gekocht voor de mac op mn fotos mee te beheren en dat is echt de beste investering ooit, wat een enorm mooi programma is dat. Echt de meeste geniale oplossing die ik ooit heb gezien om bergen fotos te beheren. Heb met mn nieuwe camera al 40 gb fotos erin gestopt de afgelopen twee maanden :) Dit soort programmas zijn echt voor iedereen een aanrader als je veel fotos maakt en daar orde in moet brengen. Oplossing voor de pc is adobe lightroom. Vind aperture alleen veel mooier. Ik gebruik hierdoor ook veel minder photoshop, maar waarnodig ben ik daar ook vrij helemaal in thuis :)

Over die fotos bovenin het topic. die met de brooklyn bridge is inderdaad zo klein door al het wit, dat is in de berekening een simpel niets en daardoor wordt je foto veel kleiner. Daaarnaast in hij zwartwit, waardoor het aantal waardes ook kleiner wordt wat je foto ook een paar factoren kleiner maakt. Als je fotos in die resolutie wilt afdrukken en op tijdschrift afstand wilt bekijken, niet doen, maar als je ze aan de muur hangt, is in principe geen probleem hor.

'Maybe if I had started to grow my hair earlier it would've been longer than Hernan's by now!'

PostPosted: 02 Mar 2007, 10:30 
GrooveCollector
GrooveCollector

hoe professioneel is dit?
ik vind de foto's er erg goed uitzien maar ben dan ook geen kenner.

hebben jullie wel eens foto's verkocht, voor welke doeleinden en hoeveel vragen jullie ?

PostPosted: 02 Mar 2007, 17:33 
GrooveCollector
GrooveCollector

@ Sandah: Djeez, wat n mooie foto's zeg! Heb er normaal gesproken niet zoveel verstand van, maar dit kan ik heel goed waarderen. Kwaliteitje hoor! (Y)
Als je nu mensen wil schieten....PDAtje mee met je eigen foto's...dan willen ze uit zichzelf wel poseren." "
Maar wat Snuggle zegt...de mooiste pica's neem je als ze t niet door hebben.

@ Snuggle: Die tweede foto....SUPERRRR! (Y) (Y) "Dance like nobody's watching."
Dít zijn de foto's....hiermee geef je de sfeer van n feest weer.
Mooi gedaan hoor. :D
(Neem aan dat dit 't lekkere wijf' is?) ;)

Suc6 verder en respect voor de fotografen!

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]

Last edited by Paulus de Kalebouter on 03 Mar 2007, 11:23, edited 1 time in total.

PostPosted: 03 Mar 2007, 01:12 
GrooveCollector
GrooveCollector

Ik verkoop wel eens dingen, maar dat is voornamelijk dan wat kleine studio fototjes, en nu laatst bv een portet serie in een bedrijf gemaakt, en voor wat artwork gefotografeerd, maar daar blijft t nu nog wel bij.

Wat ik zelf leuk vind daar verkoop ik niets van; dat wil niemand :)

'Maybe if I had started to grow my hair earlier it would've been longer than Hernan's by now!'

PostPosted: 03 Mar 2007, 11:06 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="Rood"]hoe professioneel is dit?
ik vind de foto's er erg goed uitzien maar ben dan ook geen kenner.

hebben jullie wel eens foto's verkocht, voor welke doeleinden en hoeveel vragen jullie ?

Niet professioneel. Althans bij mij zeker niet. Puur als hobby, puur voor mezelf. Heb ooit een fotoopdracht gedaan voor een CD-hoesje (via Jordi), en dat leverde me 300-400 euro op voor een halve dag werk. Maar foto's verkopen voor promotiedoeleinden is meestal 50 euro per foto o.i.d.

Ik zou meer willen fotograferen, maar het is nu een gebrek aan tijd en goede apparatuur. Plus Photoshopkennis (wat op deze p-III 500 ook niet goed draait). Lenzen zijn zo duur als je goede wilt hebben.

Maar veel mensen denken dat als je een goede camera koopt je goede foto's kunt maken. Wrong. Het is toch echt de fotografa die voor 70% de foto maakt. Tuurlijk helpen (tele)lenzen e.d. daar wel bij, maar je moet gewoon echt een foto 'zien'. En sommige basisregels zoals de zogenaamde 'Rule of Thirds', het creeren van diepte, 'slack' weghalen door naar voren/achteren telopen helpen daar wel bij.

Voorbeelden:
[img]http://www.just-wonder.nl/Bram/images/0357.JPG[/img]
Had de boom in het midden gestaan, dan was de foto een stuk minder.

[img]http://www.just-wonder.nl/Bram/images/0169.JPG[/img]
Diepte creeeren door zowel op de voor- als achtergrond iets te hebben staan.

ps. mijn hele gallery van Afrika staat [url=http://www.just-wonder.nl/Bram/]Hier![/url].

PostPosted: 04 Mar 2007, 03:55 
GrooveCollector
GrooveCollector

ik vind fotografie ook leuk :) ik heb zelf een klein sony cameratje die ik meeneem naar feestjes en een nikon d70s voor het serieuzere werk. www.flickr.com/photos/hooke zul je fotos van mij vinden :)

die foto van die neger is echt vreeeeeeeeeeemd trouwens, met die blanke mensen in het moeras. haha

PostPosted: 04 Mar 2007, 11:07 
GrooveCollector
GrooveCollector

hahhaa inderdaad jai k zie nu pas dat het allemaal blanken zijn.

krijg je van die associaties bij dat die neger erg evil is, en die blanken nu nog vrolijk kijken maar dat hij wel beter weet en ze straks allemaal communaal verzuipen.

PostPosted: 04 Mar 2007, 17:34 
GrooveCollector
GrooveCollector

Das geen moeras; das n hele grote ketel met allemaal verse groente en vlees. ;)

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]

PostPosted: 04 Mar 2007, 19:45 
GrooveCollector
GrooveCollector

Waarom hebben jullie meteen weer 'evil ideas' bij een neger?

PostPosted: 04 Mar 2007, 21:50 
GrooveCollector
GrooveCollector

Anders voldoen wij weer niet aan het beeld als red neck white trailer trash. ;)
Just kiddin'!
Je ziet toch aan de manier hoe die brogem lacht, dat er nix mis met em is? :)

PostPosted: 04 Mar 2007, 23:01 
GrooveCollector
GrooveCollector

[quote="SnuggLe"]Waarom hebben jullie meteen weer 'evil ideas' bij een neger?

dat is mijn humor :)

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC+01:00