Dit stuk net gezien op internet.
http://www.powerpr.nl/2012/03/panama-he ... 1CpEIcaOk6Panama: hebben alleen buren schuld aan faillissement of was het een imago-probleem?
Door: Claire van der Hall - 1 March 2012, 15:13 - 4,654 mensen hebben dit gelezen.
Nachtclub Panama te Amsterdam is failliet. Het personeel staat op straat en een prachtig monument verliest zijn functie. Voor alle betrokkenen is het erg spijtig, behalve voor de buren. Die zijn opgelucht dat de bron van zoveel nachtelijke onrust verdwenen. Dezelfde buren krijgen de schuld voor het faillissement van de club. Een aantal procedeerde de club blut. Panama, ‘club met internationaal allure’, waar artiesten als Alicia Keys, Tiesto, Armin van Buuren en zelfs de Rolling Stones stonden, werd gesloten. Amsterdam vertrutte een stukje meer, werd er gezegd.
Maar niet alleen het procederen tegen de buren kostte veel geld (na verluid 2,5 ton), ook het stijgende grondwater (door de bouw van het tegenovergelegen appartementencomplex) heeft zoveel leed meegebracht dat het voor Panama onbetaalbaar werd om open te blijven. Twee keer de dansvloer vervangen door waterschade is natuurlijk geen leuk geintje en je personeel moeten ontslaan ook niet. Toch stel ik voor om even nachtclub Panama tegen het licht te houden om te kijken of het faillissement niet nog een kant heeft.
Op de site van Panama wordt gepocht met het feit dat Alicia Keys (2007), Tiesto (2006), Armin van Buuren (2006) en zelfs The Rolling Stones in de Panama stonden. Voor wat meer duiding, de optredens van de wereldsterren dateren van 5 á 6 jaar geleden. The Rolling Stones huurden de locatie zelf af, dus laten we niet doen alsof dat een eigen boeking van formaat is. Het geeft wel aan in welke klasse Panama zich graag positioneert. Een blik in de recentere geschiedenis van Panama leert dat zij hun eigen positionering niet waarmaken. Uitzonderingen nagelaten, de programmering van Panama bestaat iedere week weer uit dezelfde inwisselbare mainstream dj’s. De promotie wordt vergezeld door kinderachtige, kleurrijke posters met een lekker wijf in het midden en sierlijke letters. Feesten als Latin Lovers en We all love ’80′s & ’90’s kom je een week later ook in Utrecht tegen. Op donderdag is er een technoavond geprogrammeerd, terwijl Panama niet op de radar van technoliefhebbers staat. Een unique selling point is in de programmering niet te vinden.
Als een club dezelfde feesten programmeert en positioneert als, pak en beet, Escape en The Sand en geen eigen gezicht heeft, bouw je geen eigen achterban op. Vaak kom je uit op een jonge doelgroep uit de voorsteden van Amsterdam, die een club zoeken met house op instapniveau en parkeerplaatsen naast de deur. Ik heb Panama bezocht en zag vooral Cool Cat jongeren op de dansvloer en nouveau riche in de VIP. Is dit genoeg om een club op runnende te houden en daarnaast ook nog te procederen tegen de buren?
In maart gaan de deuren van Panama via een doorstart weer open. Ik hoop dat hier ook een wijziging in de positionering bij komt en dat het meer dan een zalenverhuur voor houseconcepten blijft. Panama ligt buiten het Amsterdamse centrum, met de juiste strategie lukt het hen zeker om credibility op te bouwen om ook de Amsterdammers uit de binnenstad te trekken. Er hangt een ‘East Village’ buzz om Amsterdam Oost heen waar ook Panama van mee kan profiteren. Studio K en Trouw trekken immers ook volle zalen door het maken van scherpe keuzes en een duidelijke gezicht te hebben in het Amsterdams uitgaansleven.
Met een nieuwe doelgroep en hervulde zakken kunnen de procedures tegen de buren weer van start. Ik wens hen dan ook oprecht veel succes in het leren van een lesje aan deze NIMBY’s.