It is currently 17 Sep 2024, 08:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: 30 Aug 2006, 23:10 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: emre[/align]Artiest: Envotion
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.envotion.com[/url]
Titel: A1. Hammer & Tongs (club mix)
[color=black]Titel:[/color] A2. Hammer & Tongs (Radio Edit)
[color=black]Titel:[/color] B. Hammer & Tongs (16 Bit Lolitas’ Nuts & Bolts Dub)
[color=black]Titel:[/color] Digital A. Hammer & Tongs (Tommyboy’s Paris Texas Dub)
[color=black]Titel:[/color] Digital B. Hammer & Tongs (Blake Jarrell’s Pete Tong is Hammered Mix)
Label: DK Records 009
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.matthewdekay.nl[/url]


[align=center]poppy thema van Extrema wordt vooral dankzij remix package een super release[/align]
Envotion, oftewel de Nederlanders Hugo & Laurens Alberts en Stijn Halfens, zal geen onbekende naam zijn voor de meeste GC-boarders. Met de tracks NL_boost en met name Vessel of poison hebben zij naam gemaakt bij het Nederlandse publiek. De 3 heren hebben qua muzikale onderbouwing een brede achtergrond en dit is wat zij ook in hun muziek willen laten zien. Ze willen vanuit hun gevoel muziek maken die compromisloos is, en die niet in 1 hokje te plaatsen is.

Ook als DJ-act zijn ze meer en meer te zien in Nederland; zo stonden ze ook op Extrema Outdoor dit jaar en dat is natuurlijk niet verwonderlijk want ze waren dit jaar verantwoordelijk voor de themesong van Extrema Outdoor: Hammer & tongs, een track die nu dus uitkomt op het DK label van de ons allen welbekende Matthew Dekay. Hierbij is er een vinyl release én een digitale release van remixen.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/dk.jpg[/img][/align]
Op de A-kant van de release staat de Club mix van Hammer & tongs, welke dus de themesong is van Extrema outdoor. Meteen vanaf het begin van de track valt te horen dat de heren, net als bijvoorbeeld de 16 bit Lolitas, muzikaal breder geschoold zijn. Duidelijk is dat het niet een ‘standaard electrodingetje’ is.
Het begin is meteen al vrij druk met gitaar, kick en allerhande samples maar het blijft wel ‘duidelijk’. Na een halve minuut volgt een electro-melodie die leidt naar de stevige beat die na ongeveer 1 minuut invalt. Het nummer rockt door tot de mannelijke vocal invalt die voor de verandering niet heel storend is; over het algemeen ben ik namelijk geen fan van mannelijke vocalen. Al na 1 refrein volgt een flinke break die eerst gelayered wegvalt om vervolgens met meer melodie en de vocal terug te keren; vervolgens zorgt de invallende elektrische gitaar rond 2:46 al voor het 1e ‘handjes in de lucht’ moment. Als de beat weer terugkomt, kan ik me goed voorstellen dat dit een dansvloer in beweging kan zetten. Via gitaar, melodie, beat en vocal refrein komt er een grote break met de nadruk op de electrische gitaar en de vocal. Er volgt nog een lekker drum pattern om vervolgens nog 1 keer door te knallen. Wat opvalt aan deze track is de zorgvuldigheid waarmee het geproduceerd is. Het resultaat is voor mij eigenlijk net iets té poppy georiënteerd maar wat blijft is de kwaliteit van de productie an sich.

In deze tijd hoort er bij een themesong natuurlijk een Radio edit van de track want het moet tegenwoordig ook zo in de Top 40 kunnen. Dit mogen wij ‘dance-puristen’ misschien niet fijn vinden maar de producers moeten natuurlijk ook gewoon brood op de plank hebben.
De radio edit op de A-kant is eigenlijk gewoon een ingekorte, nog meer pop georiënteerde versie van de club mix waarin de gitaar en vocal nog meer overheersen. Meer past er natuurlijk ook niet in een edit van 3:31.

[hr]
Wat deze release eigenlijk zo bijzonder voor mij maakt, is de remix package die erbij zit.
Zoals gezegd is de A-kant mij iets teveel gericht op de pop-kant maar de remixen maken dit meer dan goed! Wat zeg ik, de B-kant alleen al maakt het één van de beste releases van de laatste tijd.

De B-kant, de 16 bit Lolitas’ Nuts & bolts dub, is echt al wekenlang een van mijn persoonlijke favorieten. Waar Desyn Masiello op Extrema Outdoor de Club mix draaide, was 8bit Aad na herhaaldelijk verzoek genegen om hun versie van de track op de Main stage in de CDJ 1000 te stoppen. Helaas hadden de heren van de geluidscrew van Extrema Outdoor reeds voor deze track, die toch een spetterend einde van de 16 bit Lolitas set had moeten zijn, de volumeknop naar een bedenkelijk niveau gedraaid waardoor het aanwezige party-publiek niet werd getrakteerd op de remix zoals deze hoort te klinken.
De track begint met kale drum en hi-hat waarna de melodie invalt. De opbouw zwelt aan met invallende gitaar tot, na een trigger effect, de beat binnenvalt. Er wordt weer verder opgebouwd naar wat mij betreft de beste bass hook van 2006; ik was met slag verliefd! De melodie valt weer in en vervolgens weer uit, tot de de gelayerde vocal in wordt gebracht. Vervolgens valt de muziek weg, komt deze weer terug waarbij de vocal verdwijnt en zwelt de elektrische gitaar de break als maar verder aan. Als de vocal dan weer terug wordt gebracht, weet je al hoe laat het is: dit wordt springen! Als de drum invalt, gaan die handen in de lucht en dan is het machtige moment daar: bass hook!!!
Deze bass hook wordt vergezeld door een heerlijke gitaarmelodie die genadeloos goed bij / over de bass hook heen past. Hierna ramt de track nog stevig door om geleidelijk aan naar een mixbare outro te leiden. Met name de break en het superstuk vlak na de break maken dit één van de beste tracks van dit jaar tot op heden!

[hr]
Als A-kant van de digitale release vindt men de Paris Texas dub mix van nog zo’n kwaliteitsproducer, Tommyboy. De track begint kaal met kick en sample, vrij snel gevolgd door een stevige beat; zeg maar de standaard intro indeling van Tommyboy. Hij gebruikt verder een vrij distorted versie van de melodie en een nog meer distorted versie van de vocal waardoor de remix nog maar weinig gelijkenis vertoont met het origineel (zoals het hoort naar mijn mening.) Er vallen steeds meer ‘onderdelen’ de track binnen zonder dat het storend druk wordt. Er volgt een simpele maar ‘freaky’ break die via distorted synths en stevig drum pattern en vooral de aparte vocal weer terug keert naar de heerlijke, pompende sound die we van Tommyboy kennen. Vervolgens brengt Tommyboy er iets meer melodie in om met een makkelijk mixbaar outro te eindigen. Deze track zal het zeker goed doen in donkere, duistere locaties waar de wat diepere sound gedraaid wordt!


Op de B-kant van de digitale release bevindt zich de Pete Tong is hammered remix van Blake Jarrell. Deze getalenteerde youngster is na de orkaan Katrina via omwegen in Chicago beland, waar hij niet alleen zijn draai weer vond maar waar zijn carrière als DJ/producer ook in een stroomversnelling raakte. Jarrell heeft van deze track een heerlijk pompende track gemaakt met ‘pulserende bass’ die de dansvloer zeker in beweging zal krijgen. Hij maakt wat meer gebruik van vocal snippets dan de andere 2 remixes, wat de track goed doet. In de trancey break zitten heerlijke synths gevolgd door wederom een top klinkende elektrische gitaar waarna de track weer verder ‘pompt’. Ook Jarrell levert met deze remix dus een uitstekende bijdrage.



Eindconclusie: DK records heeft met deze 9e release naar mijn mening luisterbaar goud in handen. De Club mix op de A-kant is toegankelijk en de remixen op de vinyl én de digitale release, die gekenmerkt worden door diversiteit én kwaliteit, maken van deze release één van de beste die ik in 2006 tot nog toe gehoord heb!

[align=center][url=http://www.3beatdigital.com/products/envotion+feat+michael+slims/hammer+%26+tongs/original+club+mix/dk+records/98042.htm][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/buy-button.jpg[/img][/url][/align]


Top
   
PostPosted: 31 Aug 2006, 00:32 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Ik wil die remix package dan zeker eens horen, want ik vond die club mix maar niks.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 31 Aug 2006, 02:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Vette plaat! Ben benieuwd naar de remixen!
Hier draaien Sasha en Digweed hem :cool

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Sr7GRTlRb6s[/youtube]


Top
   
PostPosted: 31 Aug 2006, 20:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Aug 2005, 00:46
Posts: 403
Location: afgelegen
16 bit Lolitas’ Nuts & bolts dub (Y)


Top
   
PostPosted: 01 Sep 2006, 14:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 21 Jun 2005, 10:56
Posts: 1155
Location: Rotterdam
Goede track indeed, maar zeker niet het beste van Envotion... dat zit nog in de drain! Ook benieuwd naar die remixen als het zo lees :p


Top
   
PostPosted: 06 Sep 2006, 16:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 06 Mar 2006, 09:11
Posts: 350
Location: Den Haag
vind eigenlijk alle remixen van deze plaat wel goed. de tommyboy remix draai ik zelf ook al regelmatig.

_________________
Der Rhythmus ist ein Zwang


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma