It is currently 26 Jun 2024, 01:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: 25 Sep 2006, 15:18 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Sandah[/align]Artiest: 16 Bit Lolita's feat. Jennifer Horne
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.16bitlolitas.com[/url]
Titel: A. Passing Lights
[color=black]Titel:[/color] B. Chucknology
Label: Shinichi 035
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.yoshitoshi.com[/url]


[align=center]Bouncy meesterwerkjes[/align]
Als er een duo is dat ik niet hoef voor te stellen aan de Groovecollectors, dan is het wel de “16 bitjes”. En dat is helemaal terecht, het duo levert niet alleen superkwaliteit af maar doet dit ook nog eens in een rap tempo. Nog even en het tempo ligt zo hoog als die van Pig & Dan een jaar of wat geleden. Na een succesvol album waarop ook werd samengewerkt met zangeres Jennifer Horne komen de 16 Bit Lolita's nu met een nieuwe release op het label Shinichi, samen met Jennifer. Dit is de tweede release alweer voor het sublabel van Yoshitoshi na eerder Sedna & The Puppet show te hebben uitgebracht.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/shinichi.jpg[/img][/align]
Sasha & Digweed draaiden hem al: Passing lights. Deze track is de A-kant en zeker geen onbekende voor de meesten op GC. De bouncy stijl van de 16 bits is weer herkenbaar vanaf het begin van de plaat. De plaat start met een constante beat en met wat ‘springende’ elementjes wordt langzaam opgebouwd naar de ietwat vreemde, uitgerekte belgeluidjes. Hoe ik ze moet omschrijven weet ik niet: het klinkt in ieder geval heel vet. Misschien komt “naar een deurbel luisteren in slow motion” nog het dichtste bij.
Jennifer is op deze plaat minder aanwezig als op andere vocal-samenwerkingen. Pas na een minuut of 3 komt haar mooie stem licht naar voren. Subtiel is haar stem verweven met de springerige geluidjes en de constante drive van de plaat. Want energie zit hier wel in! Om te zien wat deze plaat in de Crobar deed, raad ik iedereen aan even naar de Myspace van de 16 bitjes te surfen: http://profile.myspace.com/16bitlolitas
De lengte van de track vind ik alleen een minpuntje, elf minuten is eigenlijk wel wat overdreven naar mijn mening.


[hr]
Op de flipside vinden we Chucknology. De naam doet het al vermoeden: groovy, chunky en lekker vrolijk. De plaat trapt af met alweer een constante beat om de DJ de gelegenheid te bieden de plaat mooi in de mixen. De opbouwende drive doet dan de rest: succes gegarandeerd. Vanuit die opbouwende drive komen weer wat vreemde elementjes: nu geen uitgestretchte deurbellen maar al helemaal niet te beschrijven zoemertjes. Rond de 4 minuten wordt heerlijk opgebouwd naar een eerste hoogtepunt. De rust is helemaal verloren wanneer de tweede breakdown wordt ingezet. Langgerekt en rustig wordt gewerkt naar het tweede hoogtepunt. Wie nu nog stil durft te staan kan beter naar andere genres gaan luisteren! Ook deze track van de 16 bits is lang, weer bijna elf minuten, maar dit valt me minder op dan bij Passing lights.



Conclusie: De verwachtingen worden bij elke release van de 16 bitjes nog hoger. En keer op keer maken ze die verwachtingen waar! De kwaliteit en originaliteit zijn geweldig, ook weer bij deze release. Daarmee wordt de lat telkens hoger gelegd voor de beide heren maar over de toekomst voor de 16 bitjes maak ik me geen zorgen!


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 15:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Daar komt ie dan toch eindelijk aan! :D
Ik kijk al tijden uit naar de release van Passing Lights! Allebei topplaten! De bassline van Passing Lights vind ik echt te vet en Chucknology is natuurlijk een echte feestplaat die altijd knalt.
Wanneer komt hij uit? :P


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 15:51 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Wederom een koop waard inderdaad. Vooral Passing Lights vind ik erg lekker.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 16:10 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
passing lights is zo'n vette plaat!


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 16:25 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Allebei érg vet! :hat


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 17:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 08 Feb 2006, 00:03
Posts: 358
Location: Eindhoven
Hernan gebruikte "Passing Lights" ook nog op zijn laatste dubbelaar, Sequential.:tune
En terecht!


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 18:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Sep 2005, 18:36
Posts: 207
Location: Holland
Passing Lights is na al die keren luisteren nog steeds een super vadsige plaat, een van de betere van de 16bitjes imo :cool


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2006, 18:38 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ik ga voor Chucknology :)


Top
   
PostPosted: 28 Sep 2006, 08:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Jun 2005, 10:53
Posts: 1115
Location: earth
hier zou ik nou een een vette dub mix van willen horen.
Iets donkerder en duisterder zoals de release op zero tolerance van enkele jaren geleden


Top
   
PostPosted: 01 Oct 2006, 14:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 30 Apr 2006, 18:39
Posts: 690
Passing lights... wat een plaat!!! :)
Chucknology... wat een plaat!!!! :)

Hulde voor de 16 bits!!! Must have!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma