It is currently 29 Sep 2024, 00:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: 18 Oct 2006, 03:57 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Chane[/align]Artiest: 40oz
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.djchrisfortier.com[/url]
Titel: A. Extension Cord
[color=black]Titel:[/color] B. Tight Lip
Label: 40oz Recordings 002


[align=center]Diep en hypnotiserend[/align]
Nieuwe releases van Chris Fortier zie ik altijd graag tegemoet. Onder zijn monniker 40oz is er nu weer een nieuwe release van hem op het gelijknamige label. Deze tweede release van dit label bevat de tracks Extension Cord en Tight Lip. Afgaande op de vorige release verwacht ik ook zeker geen toegankelijke tracks maar diepe, moeilijke shit.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/40oz.jpg[/img][/align]
De stijl van deze tracks is moeilijk te omschrijven. Ze zijn in ieder geval erg apart en deze stijl hoor je niet veel. Het is techno, maar niet de minimale electro-achtige techno die je de laatste tijd veel hoort. Er zijn ook totaal geen electro invloeden te horen. Geen gekraak, bliepjes en de triolen-feel die de minimale techno zo kenmerken.

De eerste track is Extension Cord. De track begint met een kick en een acid-achtig geluidje, waarna een licht bassje wordt toegevoegd. Het heeft een heel hypnotiserend effect. Een clap komt er bij en wat percussie. Dan komt er nog een zwaardere bassline in het verhaal, die de leidraad in het nummer wordt. Er is geen melodielijn, maar die taak heeft de bassline op zich genomen. De break valt ook niet stil, maar wordt overeind gehouden door slechts de kick en de bass. Er komt nog een smerig bassje bij en dat is het eigenlijk. Dit kabbelt gewoon door tot het eind. De enige climaxen (voor zover je daarvan kan spreken) zijn de momenten waar de kick weer invalt na enkele maten van afwezigheid. Wat effecten maken het nummer wat heftiger, maar de hypnotiserende feel blijft aanwezig.

[hr]
Tight Lip begint zonder kick, maar met een loopje wat de hele track doorgaat. Als de kick invalt zit er meteen een lekkere swing in het nummer. Zeker wanneer de bassline er bij komt, is er een lekker groove aanwezig. De kick is niet puntig maar vrij wollig, waardoor de track niet hard overkomt maar juist diep en dromerig. Ook hier is de hypnotiserende werking sterk aanwezig. Wat gecrushte geluiden vullen de track op, steeds wat meer geluidjes naar de break toe. De track wordt steeds voller zonder dat je 't echt door hebt. De break is heel diep door effecten en geluiden die heel ver weg lijken. Als dan de groove weer wordt opgepakt, gebeurt er niet veel meer dan er eerder in het nummer gebeurde. Dat gevoel krijg je tenminste. Deze track heeft wel mijn voorkeur van de twee, vanwege de swing die er in zit.



Conclusie: Bij dit soort nummers moet je echt goed naar de klote zijn, waardoor je in de trip van Fortier wordt meegenomen. Ik zou zelf niet weten hoe je deze tracks kan gebruiken. In een club is dit veel te diep, maar vooral eentonig. Ik hou best van deze stijl, maar dan moet het wat harder zijn en minder spacey. De vorige release had wat meer pit en deed me ook echt denken aan Fortiers set op Rockit Open Air. Moet zeggen dat ik dit een matige release vind. Technisch gezien zijn het (zoals we wel gewend zijn van Chris Fortier) erg goeie tracks, maar verder doen ze mij niet zoveel.


Top
   
PostPosted: 20 Oct 2006, 13:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Leuke review, ik ben toch stiekem wel een beetje benieuwd nu :lol


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma