It is currently 26 Jun 2024, 03:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: 20 Mar 2007, 02:15 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Phortastic[/align]Artiest: 16 Bit Lolita's
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.16bitlolitas.com[/url]
Titel: A. Non verbal language
[color=black]Titel:[/color] B. Non verbal language (Loafer Remix)
[color=black]Titel:[/color] C. Back to one
[color=black]1[/color]digital: Non verbal language (Dub Mix)
Label: Hope Recordings 066
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.hoperecordings.com[/url]


[align=center]3 sublieme, diverse tracks die in ieder geval in mijn top 10 van dit jaar komen[/align]
Hope Recordings is een Brits label dat wordt gerund door Leon Alexander. Met artiesten als Starecase, Matt Rowan & Jaytech, Parellel Sound, Benz & MD en Grayarea heeft dit label al een serieus mooie naam opgebouwd. Deze release is al de 66e in een rij van bijna uitsluitend topreleases.

Over de 16 Bit Lolita’s ga ik niet te veel woorden meer vuilmaken. Dit Nederlands duo is gewoon top en levert de voorbije jaren constant kwaliteit op. En als je dan ziet op welk tempo ze dit bolwerken, dan kan je enkel maar buigen en je petje afdoen. Ik was dan ook zéér benieuwd naar deze nieuwe release op Hope Recordings.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/hope.jpg[/img][/align]
“Non verbal language” start zoals wel vaker bij 16 Bit platen, met een lekkere dikke bassline. Al snel komt er een zwaar klinkend geluid in de track en doordat het in een loopje zit is dit ideaal om lekker de drive in de track te houden. Met een paar effecten erbij en een vervormde vrouwelijke stem die wat vertelt over allerlei zaken die ze recent heeft meegemaakt, wordt de spanning zeer mooi in de track gehouden. Na 5 minuten verschijnt er weer een nieuw enorm lekker geluid in een loopje. Hierna begint het zwaar klinkende geluid van eerder, meer en meer op een zware gitaarsound te lijken. Hoe dichter we komen bij een zwaar gitaargeluid, hoe dichter we bij de break komen. En deze is er eentje om in te kaderen: het zwaar klinkende gitaargeluid valt weg, de vocalen veranderen in een mannelijke stem, een paar kleine effecten doen hun intrede en de gitaarsounds vloeien weer prachtig terug in de track. Enorm goed geproduceerde track en één van de beste track van het jaar tot nu toe naar mijn bescheiden mening. Vooral omdat de Lolita’s laten zien dat je niet altijd een complexe track nodig hebt om een zeer swingend en prachtig klinkend geheel te maken. En met support van Nick Warren op zijn recent verschenen Global Underground 030, gaat dit zeker en vast een hit worden.

[hr]
De remix wordt verzorgd door Loafer. Nadat de Lolita’s een remix verzorgden voor Loafer’s “Dirt Bike” release, eveneens op Hope, werd het tijd om die gunst in de omgekeerde richting eens over te doen. Onmiddellijk valt de nog veel zwaardere bassline op. Ook een terugkerend “beep” geluidje doet redelijk snel zijn intrede. Deze remix van Loafer gaat duidelijk meer complex worden dan het origineel. Het zwaar klinkende gitaargeluid uit het origineel is enorm vervormd en doet al na 2 minuten zijn intrede. Daarbovenop komen een hoop synths en deze brengen me al heel snel in extase! De vrouwelijke stem is behouden en met behulp van synths en een paar effecten krijgen we al een eerste break! Na de break doet onmiddellijk een enorm lekkere melodie zijn intrede waardoor het gitaargeluid voor een poosje meer op de achtergrond geraakt. Tot het moment waar beide elementen in een piek samenkomen en beide weer verdwijnen. Tijd voor de mannelijke stem om zijn intrede te doen. Onmiddellijk hierna komt de eerdere melodie weer terug en deze wordt prachtig gebruikt om een nieuwe break te introduceren. Na de break komt de vervormde gitaarsample weer terug en hebben we een subliem peaktime monster! Waar ik het origineel zo subliem vond in zijn eenvoud, vind ik dit zo subliem in zijn complexiteit. Een prachtige aanvulling op het origineel en opnieuw één van de beste platen van het jaar voor mij!

[hr]
“Back to one” is de 2e plaat van de Lolita’s in deze release. Een diepe bassline en een lekker terugkerend geluidje (net iemand die met een stokje een paar keer kort na elkaar tegen een voorwerp tikt) vormen het begin van de track. Een korte sample van een oude modem introduceert de lekker zware melodie. Dit is duidelijk de meer melodische track van deze release. Hoe ze het toch altijd doen om onwijs gave melodieën te creëren is mij echt onduidelijk, maar ze doen het hier weer opnieuw! Enorm lekkere en zelfs redelijk complexe melodie is de rode draad door deze prachtige mooie track. In de break komt enkel de melodie naar voren en met behulp van een paar effecten en een stukje van de bassline komt alles weer lekker terug bij elkaar. Dit is gewoon subliem, andere woorden heb ik er echt niet voor. Kippenvel geeft mij dit nummer! Mensen die denken dat goede melodische progressive tot het verleden behoort, raad ik zeker aan deze track te beluisteren. Beter als dit kom je niet vaak tegen. Ik val in herhaling maar opnieuw één van mijn favorieten van het jaar!

[hr]
De “Dub mix” van “Non verbal language” is enkel in digitale vorm te krijgen. Deze is hetzelfde als de “Original mix” maar mist uiteraard de vocalen. Voor de mensen die deze vocalen storend of slecht vinden zijn dus geholpen met deze versie. Ik vond de vocalen niet echt storend dus voor mij brengt deze versie niet echt iets bij. Wel goed bedacht om dit als een digitaal toetje erbij te doen.



Conclusie: Met 3 tracks die gemakkelijk in mijn top 10 van dit jaar zullen komen, is dit een niet te missen pakket voor elke muziekliefhebber! Gewoon kopen en luisteren, je zult het je niet beklagen. Dikke vijfsterren release!


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 09:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Feb 2006, 15:23
Posts: 417
Location: Den Haag
Zeer lekker plaatje :hat

_________________
courtesy of ISC music 2002


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 11:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jul 2005, 17:13
Posts: 896
Hele dikke track vind ik zelf .. :tune

_________________
www.djsteelo.nl


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 11:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 03 Aug 2006, 10:22
Posts: 54
Location: Amsterdam
yihaa :) eindelijk uitgebracht, op deze release zat ik al een tijd te wachten, ga m snel in huis halen. :cool

--------

Iemand al ontdekt waar we hem kunnen kopen :\


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 17:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
toch al heel oud deze plaat? wel een hele goeie btw..

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 18:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Zo heel oud dat ie nog niet op beatport te koop is :8o


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 18:43 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Release is eind van deze maand

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 18:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
hij klinkt me zo bekend in de oren, of ik ben stiekem helderhorend :8o

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 19:24 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
1 April is de release date. Hij wordt idd al een tijdje gedraaid Martin. Hij zat al in de oktober of november mix van de 16 bits.


Top
   
PostPosted: 20 Mar 2007, 21:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Een ontzettend dikke track.

En ik denk dat je hem bekend vind voorkomen (Martin) omdat hier ergens een filmpje op dit board rondzwerft waar 'ie al in voorkwam. Aad die ergens aan het draaien was en er werd alweer gespeculerd over wat het kon zijn, dit dus..
Weet niet meer wie dit filmpje geplaatst had, maar het herinnerde me gelijk aan dat filmpje toen ik deze track hoorde.

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 21 Mar 2007, 02:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Heel mooi geschreven review, Phortastic! (Y)

Deze plaat hoorde ik voor t eerst op Nick Warrens's GU30.
Ik vind t echt n heeeele dikke trek. Haalt t nét niet bij bij 16 Bit's Neptune (übermeesterlijke plaat), maar dat verschil is miniem.

Ik ben, ckah na t lezen van de review, heel erg benieuwd naar de remix door Loafer. Lijkt me zo mogelijk nóg dikker. :)


[quote="turbomartin"]..., of ik ben stiekem helderhorend :8o

:lol

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 21 Mar 2007, 10:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
ik hoorde hem in een live set van "Oliver Moldan - Clubbt (Bremen Vier) 2007.03.02" ik was/ben gelijk verkocht :D ik kan niet wachten tot ik die plaat in handen heb.


Top
   
PostPosted: 26 Mar 2007, 20:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 30 Apr 2006, 18:39
Posts: 690
NVL rocksssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8-)


Top
   
PostPosted: 17 Apr 2007, 01:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 08 Feb 2006, 00:03
Posts: 358
Location: Eindhoven
Vandaag deze platen gekocht.
Back to One, is echt wonderschoon! :hat :hat :hat


Top
   
PostPosted: 17 Apr 2007, 21:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 22:08
Posts: 208
Idd (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma