[align=right]Reviewer: Jasper[/align]Artiest: Tannen
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/djstel[/url]
Titel: A. Blackout
[color=black]Titel:[/color] B. Blackout (Oliver Moldan remix)
[color=black]1[/color]digital: Blackout (Tonedepth remix)
Label: Hope Recordings 067
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.hoperecordings.com[/url]
[align=center]Een geweldige Prydz-style partyplaat met aardige remixes van Tonedepth en Oliver Moldan[/align]
In de recente vloedgolf van nieuwe digital only labels zijn er toch nog enkele gevestigde labels die ondanks alles stevig overeind blijven en hun koers blijven varen. Hope Records is één van die labels. Opgericht in 1998 door Leon Alexander en een A&R in de persoon van de legendarische Nick Warren, zit het nu al aan release nummer 67, en er zit nog absoluut geen sleet op de formule. De vorige release was ‘Non-Verbal Language’, het zoveelste succesnummer van de 16 Bit Lolita’s en nu mag Tannen opdraven met de opvolger van hun veelzeggende ‘I Love Porno’. Tannen is een project waarachter drie grote Griekse namen schuilgaan, namelijk de welbekende DJ Stel van Audio Therapy en de jongens achter Phatjak. ‘Blackout’ was al terug te vinden op Nick Warren’s laatste GU CD, 030 Paris als afsluiter van disc 2, en nu krijgt de plaat ook een officiële release op zijn label. Naast de original mix van ‘Blackout’ zijn er op deze release ook remixes terug te vinden van de Griekse progressive meester met dreadlocks Tonedepth en de Duitse succesproducer Oliver Moldan. Niet meteen kleine jongens, dus deze plaat heeft alles in huis om voor vuurwerk te zorgen.
[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/hope.jpg[/img][/align]
Met ‘Blackout’ schotelt Tannen ons een explosieve mix van house en electro voor, geheel in de lijn van de sound van Eric Prydz of Bart Van Wissen. Het nummer start relatief rustig met chopped up vocals en een bouncey basslijn. Na een drietal minuten neemt een zware electro basslijn de macht over en is ‘Blackout’ helemaal vertrokken voor een duizelingwekkende trip. Verschillende melodieën komen één voor één opzetten en leiden elkaar in hoog tempo naar de break die gegarandeerd voor ‘hands in the air’ momenten zal zorgen. De melodieën gaan crescendo, de flarden vocals duiken terug op en zorgen voor een extra opzwepend effect terwijl de basslijn in de achtergrond verder blijft ronken. Wanneer het hele zaakje met veel geweld weer losbarst gaat het dak van de club er zonder enige twijfel af! ‘Blackout is dan ook een absolute peaktime feestplaat die door de lange op- en afbouw bovendien ook bijzonder DJ-friendly is.
[hr]
Daarna is Oliver Moldan aan de beurt, en die maakt van ‘Blackout’ een compleet nieuwe track die perfect in de sets van bijvoorbeeld James Zabiela zou passen. Moldan ontdoet ‘Blackout’ van al zijn overdadigheid en kiest voor een heel minimale opbouw met een krakende kick en geflipte effecten. In de achtergrond zwelt de typische nerveuze synth uit de original mix op, en niet lang daarna maakt ook een enorm bouncey basslijn zijn intrede. Ook in deze remix volgt er dan een melodieuze break, die hier echter veel korter en minder opzwepend is. Daardoor knalt de Oliver Moldan remix nooit echt los, en blijft het een beetje wachten op een climax die nooit komt.
[hr]
Er was een tijd dat Tonedepth geprezen werd voor zijn waanzinnig diepe en atmosferische progressive op het randje van tribal. Die sound lijkt hij echter definitief achter zich gelaten te hebben, en in zijn recente producties zijn dan ook meer invloeden uit house en electro terug te vinden. Zo ook in deze remix, die qua sounds en opbouw niet echt veel verschilt van de original mix van ‘Blackout’. Waar die echter een heel melodisch en uitzinnig partygevoel heeft, klinkt alles in de Tonedepth remix iets rauwer en minder euforisch. Maar de ingrediënten blijven wel dezelfde: een stevige electro basslijn, housey melodieën en een lange opzwepende break. Deze Tonedepth remix, die alleen digitaal te verkrijgen is, kan dus een goed alternatief zijn voor de DJ’s die de original mix te happy vinden.
Conclusie: Hope Records heeft weer een volgende succesrelease beet! Met ‘Blackout’ haal je een absolute feestplaat in huis die de concurrentie met de beste Prydz platen met gemak aankan. De Tonedepth remix is een kleine teleurstelling omdat die weinig tot niets toevoegt aan de original mix, maar de Oliver Moldan remix zal zeker zijn weg vinden naar de fans van de James Zabiela sound.
|