It is currently 26 Jun 2024, 03:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 22 Aug 2007, 23:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Jasper[/align]Artiest: The Stain
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/thestainmusic[/url]
Titel: A. Horizons
[color=black]Titel:[/color] B. Reflections
[color=black]Titel:[/color] B. Sounds at Home
Label: Headrush Music 013
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.headrushmusic.com[/url]


[align=center]Diepe progressive zoals uit de oude doos[/align]
Headrush is een sublabel van Toes In The Sand, dat zich toespitst op de hardere en diepere progressive sound die enkele jaren geleden de scène beheerste en de laatste maanden weer aan een stevige opmars bezig is. De vorige release van dit label die ik reviewde, de Go! EP van Hernan Paredes, lag helemaal in de lijn van die sound en is lang blijven hangen in mijn sets. Dat schiep natuurlijk grote verwachtingen voor deze nieuwe plaat.

The Stain was voor mij een onbekende naam, en deze jonge Hongaarse producer uit Boedapest blijkt ook een nieuwkomer in de scène te zijn aangezien er op het internet nagenoeg niks over hem terug te vinden is. Toch bewijst hij met deze ‘Indelible EP’ dat hij heel wat talent bezit en samen met landgenoten als Jay Lumen en Add2Basket zet hij Hongarije stevig op de progressive map. Zijn producties smaken absoluut naar meer!

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/headrush.jpg[/img][/align]
‘Horizons’ is progressive zoals we het kennen uit “de oude tijd”. Dat wil zeggen diepe soundscapes, duistere percussie en basslijnen zo stevig dat ze een muur omver kunnen blazen. Een simpele en korte melodie vormt de rode draad doorheen dit nummer, en daar rond wordt constant op- en afgebouwd met verschillende layers en kleine breaks. De productie in zijn geheel klinkt erg mooi en afgewerkt, maar de climax waarnaar het lijkt op te bouwen komt er jammer genoeg niet. Daardoor gaat ‘Horizons’ ook wat vervelen na een minuut of vier. Gelukkig begint alles net op tijd terug af te bouwen, maar die afbouw gebeurt slechts heel geleidelijk. Dat maakt het nummer natuurlijk perfect geschikt voor lang en smooth uitmixen, maar tegelijk zorgt dat er ook voor dat de track onnodig lang duurt.

[hr]
‘Reflections’ heeft een vergelijkbare sound als ‘Horizons’, maar klinkt net een tikkeltje melodischer. Ook hier zijn de sounds en effecten van hoge kwaliteit, en de opbouw in de eerste minuten is op z’n minst gezegd heel sterk. Na de break verwachtte ik dan ook een adembenemende climax, maar ook hier werd ik enigszins teleurgesteld doordat de sound van voor de break simpelweg hervat werd zonder meer. Een beetje meer variatie na de break had van ‘Reflections’ een steengoeie en opvallende plaat kunnen maken, maar nu vrees ik dat het niet verder zal geraken dan het niveau van goeie “filler”.

[hr]
De uitschieter van deze EP is ongetwijfeld ‘Sounds At Home’, dat drijft op een diepe en meeslepende groove. Subtiele melodieën zorgen voor een perfect tegengewicht, en deze keer is er in de break wel de broodnodige variatie die dit nummer boven de andere twee doet uitstijgen. Dit is kwalitatieve oldskool progressive house volgens het boekje, en bovendien is ‘Sounds At Home’ net zoals de andere tracks erg DJ-friendly.



Conclusie: The Stain mist misschien nog wel wat creativiteit in zijn tracks, maar zijn prachtig afgewerkte producties tonen dat hij zeker talent heeft. Vooral ‘Sounds At Home’ is een sterk progressive house nummer dat de liefhebbers van de oudere progressive sound zeker zal kunnen bekoren. Deze EP is niet baanbrekend, maar hij doet wel uitkijken naar meer werk van deze jonge Hongaar!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma