It is currently 26 Jun 2024, 01:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: 22 Aug 2007, 23:32 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Phortastic[/align]Artiest: Perry O’Neil
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.perryoneil.com[/url]
Titel: A. Needless
[color=black]Titel:[/color] B. It’s time
Label: Deep Records 041
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.groovecollectionrecords.com[/url]


[align=center]“Needless” to say: Perry is weer terug[/align]
Deep Records, het label van Peter van Hal is al toe aan zijn 36e release. Op dit label kwamen in het verleden al vele klappers tevoorschijn. Onder meer Madoka, Matthew Dekay, Kosmas Epsilon, 16 Bit Lolita’s, Bart Van Wissen, Nils Noa, Phatjak en Guy J lieten hun kunsten al bewonderen.

Perry O’Neil was enkele jaren geleden zonder twijfel een van mijn favoriete producers. Zeker na zijn uiterst mooie EP “Wave Force / Arise” op Electronic Elements uit 2004 alweer. Dit sublabel van Armada biedt onderdak aan de meer progressive trance en house getinte producties. Helaas ging Perry vanaf 2006 bergaf voor mij en dat lag niet alleen aan de verandering in mijn muzieksmaak. Zijn producties waren gewoon van mindere kwaliteit naar mijn bescheiden mening. Ik ben dan ook gestopt met hem te volgen. Ik ben wel zéér benieuwd naar deze nieuwe EP van hem op een zeer gerespecteerd label als Deep Records. Als ik niet door de GC “review-microbe” was gebeten had ik deze EP waarschijnlijk nooit gehoord. Prachtig toch!

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/deep.jpg[/img][/align]
“Needless” heeft een redelijk zware sound in het begin, maar is toch vrolijker dan It's Time. De melodie in deze track doet me veel meer swingen en na enkele minuten zijn er korte vocale stukjes te horen die het geheel helpen opbouwen en die nog vaak zullen terugkeren.
In de eerste kleine break horen we bijna alleen deze vocale stukjes en komt met kort geroffel de bassline er weer in. Lekker swingend! Dit is een zomers house plaatje zoals Luke Fair ze misschien wel zou draaien in een set. In de “hoofdbreak” horen we eerst enkel een zoemend geluidje, waarna de vocalen er weer in komen en geleidelijk aan de energie prachtig opgebouwd wordt. Net wanneer je denkt nu barst de plaat los, bouwt Perry net nog wat meer op en swingt het energiepeil de pan uit. Dit doet hij nog enkele keren en dan knallen alle elementen van de track er weer supervet terug in! Zéér sterke plaat van Perry, de man kan het dus nog steeds!


[hr]
“It’s time” gaat van start met een zwaar klinkende bassline die al gauw ondersteund wordt door een terugkerende “clap” sound en een melodie. Samen met de zware bassline zwelt de energie in de melodie aan. Bijna electro house zou ik dit durven noemen, wie had dat gedacht van Perry. In het midden van de track neemt de zware bassline wat gas terug en gaat er meer aandacht naar de melodie die netjes uitgefilterd wordt. In de break valt even alles weg en krijgen we één voor één verschillende elementen van de track terug, vooral de melodie wordt enorm zwaar naar voren gebracht en krijgt moeiteloos alle aandacht. De eveneens zware bassline voegt zich hier snel aan toe en laat de track lekker verder knallen. Geen wereldschokkende plaat, dat niet, maar wel gewoon een solide geproduceerde track.



Conclusie: met “Needless” weet Deep Records toch weer een lekkere track te strikken. En dit van een man waar ik van dacht dat hij al lang passé was. Met “Needless” bewijst Perry echter dat hij nog steeds platen kan maken van het niveau van “Wave Force”. Zeker eens checken dus! Ook “It’s time” is een solide track maar is toch van beduidend minder niveau.


[align=center][url=https://www.beatport.com/deeplink/335ce1c5f548075d281ab027471203f6b59fe542d89cbac94482bde169ac57524d9047def9dc5611759ea3ddb295982854e7f665f37ff18790d66a0a4660f0b7e87391574be07df5575f7fd7ffc743ad][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/beatport.gif[/img][/url][/align]


Top
   
PostPosted: 23 Aug 2007, 12:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Needless vind ik altijd erg lekker als ik ergens opwarm..


Top
   
PostPosted: 24 Aug 2007, 00:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
It's Time vind ik een bijzonder leuke plaat!


Top
   
PostPosted: 09 Sep 2007, 12:49 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 17 Oct 2005, 20:44
Posts: 98
Erg pakkend die Needless

_________________
freaky funk


Top
   
PostPosted: 09 Sep 2007, 14:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Perry O'Neill is letterlijk passé (hij heeft geloof ik afscheid genomen van dat alias kort geleden), maar zijn producties worden de laatste tijd juist steeds vetter!


Top
   
PostPosted: 09 Sep 2007, 16:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Inderdaad, helemaal mee eens! (Y)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma