Ik bespeur n hoop emotie in je betoog Onno. En dat is jammer, want je hoort mij niet zeggen dat platenlabels dan maar opgedoekt moeten worden en dat er mensen maar ander werk moeten zoeken.
Als je mij wat beter zou kennen, zou je weten dat ik juist n voorvechter ben van baanbehoud en van zoveel mogelijk mensen aan t werk helpen.
Ik denk dat platenlabels altijd zullen blijven bestaan, óók al zou alle muziek gratis op t inet staan. Kijk bijvoorbeeld naar een track zoals Daniel Bortz's remix van James Blake's Limit to your love. Er wordt grof geld geboden voor dat vinyl terwijl je echt geen raketgeleerde hoeft te zijn hetzelfde nummer op t inet te vinden. Al t vinyl is via de geijkte kanalen verkocht, dus iedereen heeft zn centjes eraan verdiend inclusief Daniel Bortz en platenlabel. Scheelt natuurlijk wel dat er in dit voorbeeld geen digitale release was en dat t daarom zo exclusief en gewild is.
Maar wellicht dat platenlabels wat inventiever moeten worden en op n andere manier moeten denken/werken. Er zullen in ieder geval steeds mensen blijven die hardcopy's (vinyl/originele CDs) willen hebben.
Over producers, artiestenen DJs die naast hun (liefde voor) muziek nog n betaalde baan hebben, kan ik n korte en misschien niet zo leuke reactie geven. De kans dat je van je muziek kan leven is zeer klein, dus die illusie zou men zich niet moeten maken. Die kans is groter als je dan n commercieel popbandje o.i.d. begint.
Ben je tóch heel goed, zal je ontdekt worden en kan je wellicht van je muziek leven. Ben je minder goed, zal je je uitgave patroon moeten aanpassen om alsnog van je muziek te kunnen leven. Heb je n groot uitgave patroon en verdien je dit niet met je muziek? Tja, dan zal je er n baan bij moeten nemen. Dat werkt bij mij niet anders; wil ik naast mijn huidige levensstijl óók nog eens bijv. verre reizen maken van n maand of meer of in n sportauto rijden i.p.v. de zeecontainer op wielen waar ik nah in rij, zal ik er naast mijn huidige baan n avondjob bij moeten nemen.
Maja, ik geloof nog steeds (en mss ben ik hier n beetje naief in) dat n artiest in de eerste instantie muziek maakt omdat hij t mooi vindt en/of omdat hij dit wilt
delen en niet om dik te cashen.
We kunnen het er hier nog lang over hebben, maar ik ben benieuwd naar de cijfers achter dit verhaal. Ik zou graag willen weten hoeveel geld precies een artiest overhoudt aan een verkochte track, zowel digitaal als vinyl. En hoeveel hij/zij misloopt per gedownloade track (lees: niet verkochte track). En dit alles niet alleen m.b.t. de artiest, maar ook van platenlabels. Pas dan krijgt men n helder en objectief beeld hoe het één zich met t ander verhoudt.
Mijn mening is nog steeds dat muziek vrij toegankelijk hoort te zijn. Hoe meer exposure op het internet, hoe groter de kans is dat deze artiest wordt ontdekt en misschien kan gaan leven van zijn muziek.
Vind ik de track en/of album écht goed, koop ik em op CD of vinyl.
Vind ik de track mwoah of ok, download ik em en sta ik er lekker mee te priegelen in mn woonkamer op mn cdspelertjes. Word ik n DJ die betaalde boekingen krijg, kan ik t me niet veroorloven dat ik met gedownloade tracks sta te draaien en zal ik ze dus alsnog moeten kopen. En dat maakt (voor mij) de cirkel weer rond.
Als laatste: ik veroordeel niemand, maar houd wel graag n spiegel voor bij anderen....ik ben benieuwd wie hier eerlijk kan zeggen nog nooit n track, album, film o.i.d te hebben gedownload. Of -voor de oudere jongeren onder ons- muziek op cassettebandjes te hebben gezet.
Wat de reden hiervoor ook was, dát is dan ook al diefstal.