It is currently 24 Sep 2024, 23:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 11:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Het gevoel is achtergebleven sinds de portemonnee leeg was..

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 11:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Bart;

Wat jij zegt is misschien wel waar, maar wat mij vooral op valt is dat in veel tenten gewoon een knaken systeem staat. Ik loop me zo vaak aan het geluid te ergeren, de keren dat ik er echt over te spreken ben zijn op 1 hand te tellen. Ik kan me voorstellen dat op een mooi helder systeem (melkweg of heineken music hall) er een verschil is, maar in veel tenten...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 17:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
[quote="Bart Integro"]@partyhardy: dan moet je nieuwe naalde kopen! :roll
Haha nee, zonder dollen: kan heel goed, veel platen doen niets meer boven de 16 a 17 kHz, daardoor zal je ook iets missen wat niet te beschrijven is. Daarbij klinkt een vinyltje iets "warmer", deels veroorzaakt door het missen van het echte "hoog". Digitaal is directer en agressiever, misschien dat je dat bedoelt?


ja precies dat bedoel ik. Dat 320 en vinyl dus vergelijkbaar zijn. Snap dat wav het beste is maar het ging om de vergelijking 320 en vinyl. En inderdaad vinyl klinkt warmer dus lekkerder ja :cool

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 19:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 16 Sep 2005, 18:59
Posts: 38
hebben jullie enig idee hoeveel slechte dj's er zijn die het een kunst gemaakt hebben om de beste geluidssystemen aan gort te draaien. mijn stelling is dat minimaal 80% van alle dj's gewoon niet kunnen draaien. Daar bedoel ik mee dat ze echt he-le-maal geen benul hebben hoe een signaal uitgestuurd wordt en hoe het in de zaal klinkt....dan bedoel ik ook een groot aantal grote namen. sta wekelijks versteld van de onkunde van de meeste dj's die ik tegen kom...

Nog niet eens te speken van het aantal dj's die mp3's draaien van een kwaliteit waar m'n oma niet eens vrolijk van wordt. 9 van de 10 keer krijgt een geluids systeem de schuld maar meestal is het echt de dj die de boel verkloot.....

jammer hoe snel mensen zichzelf dj noemen...

Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 19:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 22:19
Posts: 536
Location: Amsterdam
Ik ben DJ! :lol

_________________
...Geen gespreks voor het huwelijk!...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 19:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 07:38
Posts: 480
Location: Donner Pass
[quote="knetter"]hebben jullie enig idee hoeveel slechte dj's er zijn die het een kunst gemaakt hebben om de beste geluidssystemen aan gort te draaien. mijn stelling is dat minimaal 80% van alle dj's gewoon niet kunnen draaien. Daar bedoel ik mee dat ze echt he-le-maal geen benul hebben hoe een signaal uitgestuurd wordt en hoe het in de zaal klinkt....dan bedoel ik ook een groot aantal grote namen. sta wekelijks versteld van de onkunde van de meeste dj's die ik tegen kom...

Nog niet eens te speken van het aantal dj's die mp3's draaien van een kwaliteit waar m'n oma niet eens vrolijk van wordt. 9 van de 10 keer krijgt een geluids systeem de schuld maar meestal is het echt de dj die de boel verkloot.....

jammer hoe snel mensen zichzelf dj noemen...

Peter


DJ? Zoiets lult mijn oudste ook vaak , dope joh!

Nee knetter zonder dollen ik denk(weet het zeker) dat je het goed ziet, hoort.
Ik heb daar ook vaak verstomd van gestaan en mateloos aan lopen irriteren ...als of ze compleet niet horen wat ze aan het doen zijn.

On topic // ik heb helemaal niks met CD's nog nooit 1 gekocht en dat zal altijd zo blijven.. :)

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 20:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 19:23
Posts: 133
hoeveel invloed heeft de dj nou eigenlijk op hoe het in de zaal klinkt? ik bedoel, hij hoort toch weer wat anders over zijn monitor, en als dat goed is gaat hij het niet veranderen.. sterker nog als het slecht is verandert hij de eq waarschijnlijk ook niet omdat hij er vanuit gaat dat het 'in de zaal' wel goed ge-eqd is door een of andere geluids sjappie, of ligt dat nu aan mij?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 20:54 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
als een dj flink in het rood gaat ja dan is dat niet goed.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 22:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ik heb al zo vaak meegemaakt dat ik het overneem van een DJ, en dat alles volledig in het rood gestuurt wordt, de equaliser voor de helft op 3/4 staat... alsof die gasten geen benul hebben waar ze inderdaad mee bezig zijn. Het eerste wat ik doe als ik sta te draaien is de master / input verhouding bijregelen zodat dat iig klopt, en de equaliser weer normaal zetten  :lol
Maar ik heb toch ook het idee dat veel tenten slechte geluidsinstallaties hebben. Ik ben absoluut geen expert op dat gebied. Maar als ik zie dat hoge en lage tonen uit dezelfde speakers worden gestuurd begint er vaak al wat te jeuken hiero. Als het geluid dan een beetje hard staat duwt het laag al het hoog weg. Of heeft dat tevens te maken met het verkeerd uitsturen?

[quote]ik heb helemaal niks met CD's nog nooit 1 gekocht en dat zal altijd zo blijven..

Das een lastige belofte nu de hele markt binnen een paar jaar digitaal gaat ;)

[quote]hoeveel invloed heeft de dj nou eigenlijk op hoe het in de zaal klinkt? ik bedoel, hij hoort toch weer wat anders over zijn monitor, en als dat goed is gaat hij het niet veranderen.. sterker nog als het slecht is verandert hij de eq waarschijnlijk ook niet omdat hij er vanuit gaat dat het 'in de zaal' wel goed ge-eqd is door een of andere geluids sjappie, of ligt dat nu aan mij?
Je hebt eigenlijk volledige invloed op hoe het in een zaal klinkt. De monitor staat er alleen om de vertraging in het zaalgeluid te compenseren. Echt horen hoe het geluid is op dat ding is moeilijk omdat ze vaak 1 heel dicht op je staan, en 2 een beetje gekleurd geluid hebben zodat er fijn op te mixen valt, veel mid bijv.

Maar in principe heb je maximale controle. Als je de bas geheel open zet is er helaas geen compensatie elders in de club. Althans, er zal best wat compensatie zijn (limiters / eind eq), maar het wordt er echt niet mooier op als het er later weer afmoet en dat is waar het vaak fout gaat (ook met in het rood uitsturen). Daarom snap ik ook niet dat veel DJs zo gigantisch met die equaliser staan te kutten. Een plaat is juist afgemixt en gemastered om vet in een zaal te klinken. Als er extra mid in hoort dan was dat wel gedaan. Maar nee, dan staat er zo'n jan lul achter de knoppen nog ff gigantisch aan de verhouding te kloten :x

Om even nog antwoord te geven op de eerste vraag:
Vrijwel alle muziek die ik heb betaal ik gewoon netjes voor. Ik moet toegeven dat ik niet zoveel albums meer op CD koop, maar als een album mij bevalt koop ik de losse tracks als 320kbit MP3 of .wav als dat mogelijk is. Verder download ik tegenwoordig eigenlijk niets meer. Alleen wat live setjes hier en daar, maar daar is niemand écht mee gedupeerd.

Om ook nog even iets over die 320 / .wav kwestie te zeggen. Wellicht dat het in de toekomst mogelijk is om op meer sites .wav files te downloaden (ik ben groot voorstander!), maar voorlopg is dat nog niet zo en komen veel platen zelfs alleen maar op 320 kbit MP3 uit. Het aantal labels dat van vinyl teruggaat naar digitaal is bijna niet meer bij te houden en dat gaat voor alle genres op. Ik denk wel (weet eigenlijk wel zeker) dat onder de grote DJs momenteel minstens de helft vollop 320 MP3s draait. Zelf krijg en stuur ik ook alles in 320 formaat... Mij lijkt dan dat van alle grote feesten het geluid momenteel 'slecht' moet zijn als ik Bart zijn verhaal lees of niet?  :p

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 27 Nov 2005, 00:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
[quote="deRoland"]hoeveel invloed heeft de dj nou eigenlijk op hoe het in de zaal klinkt? ik bedoel, hij hoort toch weer wat anders over zijn monitor, en als dat goed is gaat hij het niet veranderen.. sterker nog als het slecht is verandert hij de eq waarschijnlijk ook niet omdat hij er vanuit gaat dat het 'in de zaal' wel goed ge-eqd is door een of andere geluids sjappie, of ligt dat nu aan mij?


Ja, dat ligt aan jou ja. Ik kan 't niet vaak genoeg zeggen, 1 van de taken van de DJ is zeker ook in de gaten houden hoe het in de zaal klinkt. Ik schroef tijdens draaien alleen de monitor omhoog als ik moet mixen. Je kunt nl. ook bijpitchen op het zaalgeluid, spaar je ook je oren. Alleen tijdens de eigenlijke mix gaat de monitor open. De monitors zijn er zoals Eelke aangaf om het fase-verschil met de zaal op te heffen.

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 27 Nov 2005, 08:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Jun 2005, 10:53
Posts: 1115
Location: earth
[quote="Mistik"]wat ik mij afvraag is hoeveel van die mensen die nu een cd downloaden zouden die ook gekocht hebben? want daar maken de meeste grote platenmaatschappijen toch een grote rekenfout denk ik...


Hoe komt het dan dat de verkoop van cd-single's is terug genomen met meer dan 85% (om maar een voorbeeld te noemen)

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 28 Nov 2005, 23:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 22:53
Posts: 43
Location: utrecht nederland
[quote="Peric"][quote="deRoland"]hoeveel invloed heeft de dj nou eigenlijk op hoe het in de zaal klinkt? ik bedoel, hij hoort toch weer wat anders over zijn monitor, en als dat goed is gaat hij het niet veranderen.. sterker nog als het slecht is verandert hij de eq waarschijnlijk ook niet omdat hij er vanuit gaat dat het 'in de zaal' wel goed ge-eqd is door een of andere geluids sjappie, of ligt dat nu aan mij?


Ja, dat ligt aan jou ja. Ik kan 't niet vaak genoeg zeggen, 1 van de taken van de DJ is zeker ook in de gaten houden hoe het in de zaal klinkt. Ik schroef tijdens draaien alleen de monitor omhoog als ik moet mixen. Je kunt nl. ook bijpitchen op het zaalgeluid, spaar je ook je oren. Alleen tijdens de eigenlijke mix gaat de monitor open. De monitors zijn er zoals Eelke aangaf om het fase-verschil met de zaal op te heffen.

hoe kun je nu horen wat er uit een luidspreker komt als ze voor je staan. dat je je mengpaneel niet in het rood moet laten lopen en dat niet alle versterkers staan te clippen dat snap ik ook nog wel.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 28 Nov 2005, 23:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Je hebt oortjes gekregen. Dus jij wilt zeggen als je de monitoren uitzet je niks meer hoort ?? Dan is het muisstil ?

:\

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Nov 2005, 00:14 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 22:19
Posts: 536
Location: Amsterdam
Ik betwijfel inderdaad of any random DJ wel echt snapt hoe die apparatuur werkt. Zo erg als in Naar de Klote zal het niet zijn, maar ik denk dat dat soort cases er zeker tussen zitten.

_________________
...Geen gespreks voor het huwelijk!...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Nov 2005, 10:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 22:53
Posts: 43
Location: utrecht nederland
[quote="Peric"]Je hebt oortjes gekregen. Dus jij wilt zeggen als je de monitoren uitzet je niks meer hoort ?? Dan is het muisstil ?

:\


ja, ik bedoel dat je een heel stuk van het geluid mist, en de lage tonen overheersen.  en dat je het niet goed hoort achter je.

in de panama met luke en fanciulli vond ik het geluid helemaal niet zo goed, licht dat aan het systeem of de dj's van die avond.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Nov 2005, 12:20 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Ik bedoel ermee aan te geven dat je als je de monitoren uitzet best goed kan horen hoe het geluid is in de zaal. En een beetje club heeft er ook iemand rondlopen die daar ook verantwoordelijk voor is.

En inderdaad, veel DJ's zal 't een worst zijn, als ze maar betaald krijgen.

Dus die keren in de Panama heeft 't waarschijnlijk aan beide factoren gelegen, de DJ én de apparatuur.

Als ik draai kijk ik toch zeker in de rondte of ik een geluidstechnicus zie en vraag dan of het in de zaal goed klinkt. Maar zoals ik eerder schreef, je kunt 't toch zeker wel horen hoor.

Peace..

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Nov 2005, 13:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 22:53
Posts: 43
Location: utrecht nederland
mooi.  maar dit topic ging tog heel ergens anders over eigenlijk?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Nov 2005, 16:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Maakt toch niet uit. Kijk maar 's hoeveel topics beginnen met een bepaald onderwerp en eindigen met iets totaal anders..  :lol

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 29 Nov 2005, 22:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
@ Eelke: op heel veel feesten klinkt het onder de maat ja. Dan heb ik het alleen nog maar over het draaien van mp3's. Veel mensen zullen het verschil tussen 320kb/s mp3 en wav niet heel erg horen maar, ik hoor het wel; in het gebrek aan dynamiek. alles klinkt alsof het strak tussen de -6 en -0 db gecompressed is. Helaas want, dynamiek zorgt juist voor de beleving van muziek!

Over de geluidsystemen in Nederland: breek me de bek niet open. Vaak lijkt het een sluitpost te zijn en wordt er teveel op toegelegd. Ook heerst er veel onkunde en onwetendheid, in sommige clubs worden te pas en te on pas line arrays gehangen, simpelweg omdat de eigenaar gehoord heeft dat "line arrays goed zijn" (I OBJECT...maar dat terzijde). Er wordt niet nagedacht over merk, kwaliteit, aansturing enzovoorts. Ik kom het maar al te vaak tegen dat er speakersystemen ergens hangen die niet geschikt zijn voor de ruimte, volledig verkeerd afgeregeld zijn, er een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende ;) Limiter tussenhangt (heel vaak [lees:te vaak] een Dateq limiter :x ), er de verkeerde versterkers achter het systeem hangen (dwz: niet geschikt voor het specifieke systeem) en het ergste: er onkunde heerst bij het personeel wat het moet bedienen (soms zelfs de glazenhaler, en dat is geen geintje, dat ben ik al tegen gekomen).

Dus ja: Nederland, wordt goddomme eens wakker en doe wat aan al die bagger, misschien ben ik dan buiten mijn werk om ook weer eens in een club binnen de landsgrenzen te vinden!

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 30 Nov 2005, 19:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
walter.... in de dance is over het algemeen de artiest hetzelfde als de producer.. wat je daar zegt is wel waar, maar niet echt van toepassing bij 'onze' muziek

en knetter hefet helemaal gelijk over dat djs gene benul hebben wat ze eigenlijk doen kwa geluid.. wat een hoop dj's bv niet doen is ff hun monitor uitzetten en dan het zaalgeluid checken of het niet overstuurt. de meeste letten amper op hun meteres (hoe harder beter mentaliteit) en ze sturen bv met de meters in het rood het geluid de zaal in aan het begin van de avond als je juist het volume wat lager moet houden... zonder dalen geen pieken toch?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma