@ Eelke: op heel veel feesten klinkt het onder de maat ja. Dan heb ik het alleen nog maar over het draaien van mp3's. Veel mensen zullen het verschil tussen 320kb/s mp3 en wav niet heel erg horen maar, ik hoor het wel; in het gebrek aan dynamiek. alles klinkt alsof het strak tussen de -6 en -0 db gecompressed is. Helaas want, dynamiek zorgt juist voor de beleving van muziek!
Over de geluidsystemen in Nederland: breek me de bek niet open. Vaak lijkt het een sluitpost te zijn en wordt er teveel op toegelegd. Ook heerst er veel onkunde en onwetendheid, in sommige clubs worden te pas en te on pas line arrays gehangen, simpelweg omdat de eigenaar gehoord heeft dat "line arrays goed zijn" (I OBJECT...maar dat terzijde). Er wordt niet nagedacht over merk, kwaliteit, aansturing enzovoorts. Ik kom het maar al te vaak tegen dat er speakersystemen ergens hangen die niet geschikt zijn voor de ruimte, volledig verkeerd afgeregeld zijn, er een
Kwalitatief
Uitermate
Teleurstellende
Limiter tussenhangt (heel vaak [lees:te vaak] een Dateq limiter
), er de verkeerde versterkers achter het systeem hangen (dwz: niet geschikt voor het specifieke systeem) en het ergste: er onkunde heerst bij het personeel wat het moet bedienen (soms zelfs de glazenhaler, en dat is geen geintje, dat ben ik al tegen gekomen).
Dus ja: Nederland, wordt goddomme eens wakker en doe wat aan al die bagger, misschien ben ik dan buiten mijn werk om ook weer eens in een club binnen de landsgrenzen te vinden!