It is currently 28 Sep 2024, 16:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ableton Live thread
PostPosted: 20 Feb 2006, 19:47 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
Aangezien Ableton steeds populairder begint te raken ( ik gebruik het al bijna drie jaar ) leek het mij handig om hier een algemeen topic voor te openen. Hier kan je dus al je vragen, meningen en uiteraard tips kwijt omtrent dit fantastische stukje software.

Ik begin met een handig filmpje om je mp3 files in Ableton te bewerken:

[url=http://www.drum-aberdeen.co.uk/Ableton/How_To_Warp_a_Track.html]Tip van Poindexter[/url]

_________________
()  ()
( '.' )
(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 20 Feb 2006, 23:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 17 Jun 2005, 19:28
Posts: 139
héhé,

wel leuk zo een thread. Maar deze tip is sinds ableton 5 niet echt meer van toepassing: Auto Warp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 00:47 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
ik neem aan dat niet iedereen hier een professionele ableton user is en je moet beginnen bij het begin. Trouwens dat auto warp is niet echt te vertrouwen.  Daarbuiten werkt nog niet iedereen met Live 5 maar is blijven hangen op 4 of 3.

_________________
()  ()

( '.' )

(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 01:34 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="benoiod"]héhé,

wel leuk zo een thread. Maar deze tip is sinds ableton 5 niet echt meer van toepassing: Auto Warp.


kom maar op dan met je auto warp tip, zou ik zo zeggen

hoe, wat en waar ??

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 09:11 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
hmm zo goed vind ik dat autowarp niet werken hoor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 09:15 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 13:39
Posts: 510
Location: Voorhout
idd auto warp is maar irritant. Met de hand werk veel sneller als je het door heb, Jer  :p

_________________
life vest under your seat!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 09:38 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
Met een standaard track waarin weinig variatie zit en dus een simpele bassdrum is het resultaat redelijk van het autowarpen. Helaas voor deze functie is de muziek die ik bijvoorbeeld toepas iets ingewikkelder en is het idd veel sneller als je het zelf corrigeert. Het kan trouwens veel sneller als dan dat het er in dat filmpje aan toe gaat, maar nogmaals dat is slechts een basis. Schakel ook eens de RE-pitch functie in bij de warp mode. Dat geeft een zuiverder geluid bij het syncen van lange tracks.

_________________
()  ()

( '.' )

(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 10:22 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
wat is een goede midi controller/keyboard voor ableton. Ik werk nog steeds met muis en toetsenbord heb eigenlijk wel behoefte om een wat groter bereik te kunnen hebben ipv 1 octaaf (want om nu elke keer z en x gebruiken om octaaf hoger en lager te gaan is soms ook vermoeiend :oops ).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 10:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
Daarin zijn verschillende opties en hangt het af van een aantal zaken.

wat is je budget?
wil je alleen toetsen of ook faders en knoppen?
moet het makkelijk vervoerbaar zijn of is het alleen voor thuis?


Ik geef je twee opties.

Een goed en veelgebruikt midikeyboard is de [url=http://www.m-audio.com/products/en_us/MK449C-main.html]Evolution MK-449c[/url] deze is te koop voor ongeveer 175/199 euro.

De [url=http://www.m-audio.com/products/en_us/Keystation49e-main.html]Keystation 49e[/url] is een midikeyboard met alleen maar witte en zwarte toetsen en weinig extra's. En is verkrijgbaar rond 100 euro.

Er worden erg veel midikeyboards aangeboden op marktplaats en speurders. Je zou daar ook nog eventueel kunnen kijken.

_________________
()  ()

( '.' )

(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 10:42 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
cool, ik krijg straks een leuk zakcentje van de belasting terug en wil dan midi keyboard en cdj-200 kopen dit valt allemaal wel binnen mijn budget   :p


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 17:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
Een veel gevraagd onderdeel in Ableton is hoe je op een simpele manier een sidechainfunctie toe kan passen.

Hier twee goede tutorials: ( helaas heeft Ableton nog niet een eigen plugin, je moet dus een externe plugin gebruiken.)

[url=http://uc.panicnow.net/~cbong/sccomptute/]Tip 2 van Poindexter[/url]
[url=http://audiostation.blogspot.com/]Tip 2.5 van Poindexter[/url]

Voor degene die niet weten wat sidechainen is:

Sidechain is dat een compressor "luisterd" naar een extern inkomend signaal en aan de hand van dat signaal de mate van compressie toepast op een ander signaal . Bv je hebt een kick en een bassline , om die beide lekker gescheiden te houden is het mogenlijk om als de kick valt de bassline te compressen , als de kick er niet is dan doet de compressor niets.

_________________
()  ()

( '.' )

(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 19:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 17 Jun 2005, 19:28
Posts: 139
Pro ben ik helemaal niet hoor...


Maar vind wel dat die auto warp zeer vlot werkt, duurt ongeveer 5 seconden om een track klaar te zetten in ableton. Meestal staat de eerste marker wel fout, gewoon kwestie van deze even te herzetten en dan even naar de laatste kick kijken om daar de laatste marker nog ietsje te herschuiven.

Dat sidechain ding is dan wel weer koel :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 19:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
dat was ook niet persoonlijk bedoeld.  (Y)

Toch loop ik de track liever helemaal na. Vooral bij vinyl rips wil het nog welleens voorkomen dat een plaat soms van tempo veranderd. Gelukkig hoef je dit maar een keer in te stellen en daarna te saven.

_________________
()  ()

( '.' )

(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 21:14 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 02 Oct 2005, 12:49
Posts: 325
Location: Zoetermeer
[quote="Poindexter"]
Hier twee goede tutorials: ( helaas heeft Ableton nog niet een eigen plugin, je moet dus een externe plugin gebruiken.)
[url=http://uc.panicnow.net/~cbong/sccomptute/]Tip 2 van Poindexter[/url]
[url=http://audiostation.blogspot.com/]Tip 2.5 van Poindexter[/url]



Thanks! Ik ga ze ff doornemen. Ik heb dit niet eerder geprobeerd. Tutorial ziet er duidelijk uit.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 21:29 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
idd thnx voor die sidechain plugin werkt idd goed in ableton.
Zal morgen wel even een probeersel trackje vanmij posten wat ik afgelopen weekend in elkaar heb geflanst echt profi is het allemaal niet maar ja tis in het begin toch vooral uitzoeken hoe alles werkt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 03:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2006, 16:54
Posts: 32
Location: Hoorn
Voor de geintereseerden is [url=http://www.ableton.com/beta]hier[/url] de beta versie van Ableton 5.2 te downloaden.

Wil je testen? stuur je bugs en fouten dan naar beta@ableton.com

Ongeveer in September zal Live 6 verschijnen.

_________________
()  ()

( '.' )

(")_(")


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 08 Jun 2006, 18:46 
Offline
just started
just started
User avatar

Joined: 08 Jun 2006, 18:39
Posts: 4
Location: Amsterdam, NL
[quote="Harmen"]wat is een goede midi controller/keyboard voor ableton. Ik werk nog steeds met muis en toetsenbord heb eigenlijk wel behoefte om een wat groter bereik te kunnen hebben ipv 1 octaaf (want om nu elke keer z en x gebruiken om octaaf hoger en lager te gaan is soms ook vermoeiend :oops ).


De CME UF7 is een betaalbare (+/- € 250,-) midi controller, welke vele extra Ableton functies heeft, zie link

http://www.arbitermt.co.uk/cme/cmehome.htm

Xsja

Top
   
 Post subject: re: Ableton Live thread
PostPosted: 09 Jun 2006, 01:27 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[url=http://forum.groovecollection.nl/viewtopic.php?t=61]welkom[/url] Sjakie ;)

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: Ableton Live thread
PostPosted: 10 Jun 2006, 14:18 
Offline
just started
just started

Joined: 10 Jun 2006, 13:40
Posts: 1
Location: amsterdam
qua controllers vind ik de bcr 2000 van behringer en de trigger finger van m-audio het meest relaxed.
Alhoewel de layout van controllers als de m-audio uc33e beter aansluit bij bijvoorbeeld gebruikers van traditionele mixers, is het aantal controls + de zichtbaarheid van wat je huidige waarde is beperkt. Behringer heeft endless rotaries op de bcr 2000, en 32 draaiknoppen met led indicator, wat fijn is als je tussen verschillende templates springt: de leds geven gewoon instantaneously hun nieuwe waarde weer, wat bovendien handig in het donker is! Ok, ietwat kneuzig misschien, maar er is ook support voor een pedaal, wat je weer een extra hand oplevert... een bekende truc van richie hawtin, toen hij nog een kleine jongen was. Ik heb er nog niet mee gewerkt, maar ga het nodig hebben als ik meer live elementen integreer (nu: machinedrum, straks: elektron machinedrum, elektron monomachine, access virus indigo 2) Kwaliteit van de knoppen is wel kut, maar wat wil je voor een apparaat dat met goed zoeken tegen de 110 e kost. (thomann is vaak mijn adres voor controls). Ze hebben bij behringer ook een apparaat met faders in plaats van draaiknoppen, maar een fader is geen drie draaiknoppen waard voor me (dat is de tradeoff tussen de bcr 2000 en de bcf). Als de faders misschien start stop functies zouden ondersteunen, dan zou het me misschien over de streep trekken. Grootste nadeel behringer: de extra stekker die je nodig hebt (met de m-audio kun je bijvoorbeeld gewoon in de trein met usb voeding een mix opnemen... pete tong en armin van buuren schijnen dit te doen voor hun radio output (vervang trein dan wel door vliegtuig).


Voor live tiggering vind ik de trigger finger echt een aanwinst. Voor m-audio uitstekende bouwkwaliteit (de uc33e voelt aan als een broodtrommel, dun plastic, de trigger finger is robuust en heeft echt een mooi ergonomisch design). Meest intuitieve bedienings mogelijkheid (ok, de lemur van jazzmutant misschien, maar die kost 2,500 eetjes), gewoon lekker op de pads rammen. En, sasha gebruikt hem ook (net alsof dat wat zegt).


Faderfox is het meest kompakt, wel een aanrader, kan ik van een aantal mensen bevestigen. Zelf zit ik al een tijdje te kijken naar bitstream. Speedy J is fervent gebruiker en geeft aan dat de controls zeer compleet zijn (inclusief toeters en bellen). Een drawback, het ziet er niet uit, iets wat bij mij wel een no go betekent. Zelf zit ik te kijken naar een motu of rme geluidskaart met veel outputs, om dan via een traditionele mixer te gaan rocken (of misschien iets als de djm 800, die ook midi outputs kent). De bouwkwaliteit van de midi concurrentie heeft gewoon nog niet de feel van bijvoorbeeld een xone of een pioneer (alhoewel ik geen djm 600 ken die het nog fatsoenlijk doet na een paar jaar intensief gebruik). Bovendien, kun je door ook een cd speler in te pluggen, in geval van computercrash door op cd. Believe me... ableton can crash!


Voor de alles in een oplossing is de nieuwe novation sl wellicht een optie: faders, draaiknoppen, pads, overal menus. beter dan korg imho, die met hun bouwkwaliteit van hun microkontrol hun excellente reputatie wat mij betreft te grabbel hebben gegooid.


Top
   
 Post subject: re: Ableton Live thread
PostPosted: 12 Jun 2006, 01:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 25 Aug 2005, 23:53
Posts: 799
Ik heb zelf ook de Behringer BCR2000 en die vind ik idd veruit het fijnst
Zoveel rotaries dat ik niet eens meer weet wat ik allemaal ermee wil laten triggeren ;) en zeer duidelijk idd

De BCF is idd nog iets wat ik aan zou schaffen in de toekomst als ik geld teveel heb... En dan natuurlijk in combinatie met mn BCR2000 gebruiken.
Voor de beginner is een BCR2000 echter een zeer goedkope (~120 euro) en een zeer nuttige aankoop.

Gebruik Ableton nu zelf zon dikke 3 jaar en heb al veel vooruitgang gezien... Vind het ook echt het meest ideale programma om mee te mixen

Als iemand vragen heeft over livemixen met Ableton kan ik denk ik vrijwel alle gangbare vragen zonder probleem beantwoorden... Er zijn geen domme vragen :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma