It is currently 30 Sep 2024, 06:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: 10 Jul 2006, 01:11 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
wanneer is iets filosoferen en wanneer is iets gewoon ergens over nadenken ? :8o

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 10 Jul 2006, 02:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 Jun 2005, 02:02
Posts: 636
to Joost:
Ben blij dat je hem leuk bedacht vind :p . Maar even over macht. Ik ben het helemaal met je eens dat het machtsmisbruik van geloof een groot probleem is. Jij noemt de mens een omhoog gevallen zoogdier. Alles is gewoon natuurlijk, niks geen God etc.
Maar is macht niet iets heel natuurlijks? Overal komt macht voor. De natuur is macht. Alles bestaat uit hogere > lager, zwakker > sterker. Tot op atomair niveau.
Jij zegt dat de mens het geloof verzonnen heeft omdat ze overklaarbare dingen wil verklaren en de behoefte aan de gedachte van dat er meer is dan dit leven. Maar is dat niet gewoon de aard van het beestje? Het geleid willen worden door een hoger iets. De geruststelling dat bijvoorbeeld de politiek het allemaal goed regelt (terwijl het daar net zo'n janboel is als in het dagelijkse leven). Net zoals men vroeger dacht dat het in het paleis van de koning allemaal perfect was. Zoiets was voor de burger een hele geruststelling. Stel dat er helemaal geen geloof meer zou bestaan in een hogere macht, zou het dan niet totale chaos worden? Kom het rechtssysteem niet deels voort uit de bijbel? Het geloof is dus eigenlijk iets heel natuurlijks en niet het niet kunnen accpeteren dat dit het is.
En het misbruik ervan.... Er zijn gewoon enkele slimme jongens die ook zien hoe de aard van de mens in elkaar zit en ten behoeve van hun ego (waar het dus foutgaat) geloof misbruiken om macht te hebben. En aangezien we net schapen zijn...
De mens heeft dus macht nodig. Macht vind ik niet per definitie slecht. Alleen diegene die die macht uitoefent moet dat doen ten behoeve van zijn medemens. En ik vraag me af hoeveel leiders hier op aarde dat gevoel echt hebben.

To Roger:
Dat ik zei dat de evolutie misschien vast ligt in onze genen vertelde ik een paar posts ervoor. Ik heb daar een documantaire over gezien. En wat betreft die scheikundige reacties, daar heb je gelijk in. Maar dat betekent wel dat er dus een evenwichtssituatie onstaan is. Wat bedoel je met theorien over zwarte gaten, supernova's? Dat daar geen evenwicht is? Ten opzichte van mijn verhaal is dat logisch omdat alles na de Big Bang uit evenwicht was / is. Inclusief Nova's en zwarte gaten.

To Jerry:
Tsja das een goeie. Filosoferen is altijd nadenken, maar nadenken niet altijd filoseren ofzo.... :lol
Beetje fantaseren en nadenken over het hoe en wat aangezien het leven zo bizar is. Misschien kom je zo nog tot verrassende ontdekkingen.


Top
   
PostPosted: 10 Jul 2006, 13:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 15:11
Posts: 222
Location: i am from Holland JA
[quote="sirtimo"][quote="bluesparkle"]



- Waarom werd Angkor Wat in Cambodja plots verlaten terwijl het destijds een van de grootste steden ter wereld, met ruim 1miljoen inwoners was?

dat was toch neem ik aan omdat de khamer rouge zei dat iedereen naar het land moest.


Dat was pas vele honderden jaren later.
Wikipedia zegt het volgende:

Dit is een lijst met de koningen, voorzover bekend, van het Khmer-rijk. Voorzover bekend zijn de jaartallen vermeld. Tussen haakjes staan de alternatieve namen of spellingen van de koningen vermeld:

802 - 850 Koning Jayavarman II
850 - 877 Koning Jayavarman III
877 - 889 Koning Indravarman I
889 - 910 Koning Yasovarman I
910 - 928 Koning Harshavarman I
928 - 942 Koning Jayavarman IV
942 - 944 Koning Harshavarman II
944 - 968 Koning Rajendravarman II
969 - 1001 Koning Jayavarman V
1001 - 1002 Koning Udayadityavarman I
1002 - 1049 Koning Suryavarman I
1049 - 1065 Koning Udayadityavarman II
1065 - 1090 Koning Harshavarman III
1090 - 1108 Koning Jayavarman VI
1108 - 1112 Koning Dharanindravarman I
1112 - 1152 Koning Suryavarman II
1152 Koning Harshavarman IV
1152 - 1181 Koning Dharanindravarman II
1181 - 1201 Koning Jayavarman VII
1201 - 1243 Koning Indravarman II
1243 - 1295 Koning Jayavarman VIII
1295 - 1307 Koning Sri Indravarman
1307 Koning Sri Indrajayavarman
Midden 14e eeuw Koning Jayavarman Paramesvara

Rond 1450 verplaatsten de Khmers de hoofdstad van Angkor naar Chaturmukha Phnom Penh.

Helaas staat het waarom er niet bij.

Engelse versie geeft iets meer info:

During the 15th century, nearly all of Angkor was abandoned after Siamese attacks, except Angkor Wat, which remained a shrine for Buddhist pilgrims.

_________________
acid for dummies


Top
   
PostPosted: 17 Jul 2006, 16:14 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 16 Jun 2005, 13:45
Posts: 453
Location: Haarlem
[quote]En dat 'god' niet de aarde geschapen heeft maar de mens zelf.


Hmm, dit lijkt een 'kip-ei verhaal' Enne, er moet eerst een kip zijn om een ei te leggen...

Top
   
PostPosted: 17 Jul 2006, 16:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 16 Jun 2005, 13:45
Posts: 453
Location: Haarlem
[quote="lambert Fisher"]to Joost:
Jij zegt dat de mens het geloof verzonnen heeft omdat ze overklaarbare dingen wil verklaren en de behoefte aan de gedachte van dat er meer is dan dit leven. Maar is dat niet gewoon de aard van het beestje? Het geleid willen worden door een hoger iets. unquote...

Precies, denk er aan dat de mens (even iedereen over een kam geschoren) een enorme (latente) behoefte heeft om te willen geloven. Velen willen geloven omdat ze het absoluut niet kunnen verkroppen dat de mens, toevallig een zoogdier dat kan redeneren, hier op aarde is zonder reden... Dat geloof ik dan weer ;)

Enne, filosofie is niets meer dan vragen stellen. Hoe simpel kan het zijn en hoe moeilijk kan de mens het maken?!


Top
   
PostPosted: 05 Oct 2006, 23:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 Jun 2005, 02:02
Posts: 636
Kijk, je hebt coca cola en pepsi, dat is allebei cola (net zoals eigenmerkcola's etc).
Je hebt van fanta en sisi, dat is allebei sinas..net zoals etc)
Je hebt sprite en 7up, dat is allebei...

Ik weet het echt niet :|
Had ik het dus vanmiddag met iemand over. We zijn er niet uitgekomen


Top
   
PostPosted: 06 Oct 2006, 01:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
dat is oorspronkelijk normale limonade. Van het Engelse lemonade,
want daar krijg je dus of 7-up of Sprite als je dat bestelt

zeker niet 1 voor in dit topic ;)


Belde je me daarvoor vanavond om ff over 11en op ? :lol

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 06 Oct 2006, 13:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 20:06
Posts: 1527
[quote="lambert Fisher"]Je hebt sprite en 7up, dat is allebei...


Bubbeltjeswater met lemon & lime-smaak. Zo lekker fris, omdat er lemon en lime in zit was volgens mij ook eens de slogan van één van beide merken. :)

_________________
Ik ken het klappen van de zweep,
ik ken de regels van het spel,
ik ken de zin van het bestaan,
maar als ik drink dan gaat het wel.


Top
   
PostPosted: 08 Oct 2006, 12:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 22:19
Posts: 536
Location: Amsterdam
Het gaat uiteindelijk allemaal om geloof. En dan niet alleen in religieuze zin, maar gewoon in het algemeen.

Als ik geloof dat Sasha een goede set neer gaat zetten, dan is dat voor mij een houvast, dan kan ik naar dat feest toe met hoop en vol vertrouwen enzo. Rust in de tent, alles is dan duidelijk voor mij. Maar ja, iedereen weet nu zo onder de hand wel dat Sasha er een handje van heeft om niet te komen opdagen, dus ik heb een ernstig probleem met dit geloof momenteel.

Nou ben ik helemaal niet zo'n Sasha-liefhebber, dus het kan me eigenlijk niet schelen, maar dit principe, het geloven in iets, gaat voor iedereen op. Als je in god gelooft heb je een aantal houvastpuntjes in een dik boek waaruit je hoop en vertrouwen kunt putten. Als je wetenschapper bent geloof je in de perfektie van empirisch meten en wiskunde om je geloofssysteem uit op te bouwen. In de moderne wereld hier geldt dit eigenlijk voor de meeste mensen wel, en ook hier bouw je hoop en vertrouwen uit op.

Kip en ei? Mens en verlichting? Neh. Er is een experiment geweest met virtuele ratten, dit zijn computerprogrammas die middels een paar regeltjes zichzelf rat mogen noemen, waaruit blijkt dat ZELFS iets simpels als een computerprogramma kan 'geloven'. Want geloof is niets meer dan een handigheidje om als groep beter te kunnen overleven.

Bij dit experiment heb je ratten met ogen, oren en een mond. Met de ogen kan de rat zien of er kaas of de boze wolf in de buurt is. Met de mond kan de rat doorgeven dat kaas of de boze wolf in de buurt is, en met de oren kan de rat van verre horen of kaas/boze wolf bij een andere rat gesignaleerd is. Verder kan een rat waarde hechten aan wat hij hoort of ziet (soort vertrouwen dus). Als hij hoort dat ergens kaas is, maar daar is dan geen kaas, dan gaat de waarde voor zijn gehoor omlaag. Hij vertrouwt dan niet meer wat ie hoort.

Deze gegevens gooi je in een simulatie, en na niet al te lang wachten ontstaat er een hierarchie onder de ratten en als het allemaal goed gaat luisteren op een gegeven moment alle ratten nog maar naar 1 rat. Alle andere ratten zijn blind gaan geloven in dat wat hij zegt. En, als je naar de overlevingskansen kijkt van alle ratten samen, dan zijn die toegenomen, want ze worden steeds tijdig gewaarschuwd voor de boze wolf en voor kaas.

Religie is volgens mij niet meer dan dat, alleen veel ingewikkelder omdat we meer tegen elkaar kunnen zeggen dan "pas op! wolf!" of "hier is kaas!".

_________________
...Geen gespreks voor het huwelijk!...


Top
   
PostPosted: 08 Oct 2006, 16:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
des, ik buig diep...
potdrie wat een relaas...


Top
   
PostPosted: 08 Oct 2006, 22:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 22:19
Posts: 536
Location: Amsterdam
Nu jij, C :lol

_________________
...Geen gespreks voor het huwelijk!...


Top
   
PostPosted: 09 Oct 2006, 11:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 07:38
Posts: 480
Location: Donner Pass
scherp des!


Top
   
PostPosted: 09 Oct 2006, 22:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 20:06
Posts: 1527
Petje af voor de Des !

_________________
Ik ken het klappen van de zweep,

ik ken de regels van het spel,

ik ken de zin van het bestaan,

maar als ik drink dan gaat het wel.


Top
   
PostPosted: 09 Oct 2006, 22:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Erg goed stuk Des!


Top
   
PostPosted: 10 Nov 2006, 10:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 14:35
Posts: 67
Location: Middelharnis
:cool Steek er nog 1 op!

_________________
HET LEVEN IS ALS JE NEUS, JE MOET ERUIT HALEN WAT ERIN ZIT!!


Top
   
PostPosted: 13 Dec 2006, 23:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 Jun 2005, 02:02
Posts: 636
Ontiegelijk late reactie,
lekker stukkie Des!!
maarrrrr

Als we geloof op een zo biologische manier gaan uitleggen als overlevingstruukie, dan kun je het ook op een andere manier bekijken.

Om even bovenstaande rat als voorbeeld te nemen.

De rat is op zoek naar eten, los van het feit of hij naar die ene rat luistert of uit eigen ervaring weet waar die zijn kostje moet halen. Er zit hoe dan ook een mechanisme in de rat dat hij ernaar opzoek gaat omdat hij weet dat zijn drang naar eten vervult zal (moeten) worden, op wat voor manier dan ook. Zo niet, dan zou hij er niet eens aan beginnen. Je wordt niet met verlangens geboren, tenzij er voor die verlangens een bevrediging bestaat (zoals eten). Er zit een soort diep velangen in de mens naar iets buiten dit leven, iets niet aards. Ookal zou je een niet religieuze opvoeding krijgen, dan nog krijg je ergens dat verlangen. Zo heb ik het zelf ook een beetje ervaren iig.
Misschien weet ik ergens diep in mezelf dat er een bevrediging voor dat velangen bestaat dat niet in deze wereld verklaard kan worden, dus ga ik op zoek naar wat anders. Of het nou God, Boeddha, Allah, de 11e dimensie of wie / wat dan ook is...

Kortom, al zou geloof een overlevingstruc zijn. Als er geen bevrediging is, dan heeft het als overlevingstruc geen zin. Dan zou het eerder nadelig werken..


Top
   
PostPosted: 14 Dec 2006, 00:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Verlangen naar God/dimensie in welke vorm dan ook is toch alleen puur menselijk?

Nu weten we natuurlijk of dit ook in het dierenrijk zo is, gezien het feit dat je ze het niet kan vragen :lol
maar tot nu toe is alleen de mensheid in staat om hierover te communiceren en waarschijnlijk ook het sterkere verlangen er naar te hebben.

Naar mijn weten is dit al aan de gang sinds de oertijd indien je gelooft in de theorie van Darwin.

Maar ben bezig in Mobiel van Steven King en hij heeft er een mooie gedachte over :p

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2007, 09:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
ff een oud topic weer leven inblazen.

hier een heel erg interessante theorie die ik doorgestuurd kreeg over het universum. er zit zelfs een stukje mythologie in wat de voorgestelde theorie over het universum linkt aan oude beschavingen:

here is also a kicker.. it seems that many things we've been taking for granted are going to be rewritten in near future! This movie explains new theory of how universe is actually made of electricity.
Even blackholes are not mysterious anymore and unlike we though, sun isn't a ball of fire afterall.


http://video.google.com/videoplay?docid ... 1316220374


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2007, 10:41 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
hmm dan eerder het universum is opgebouwd uit energie, en dat is wat al bijvoorbeeld in oa de Veda's (een van de oudste geschriften uit India) is uitgelegd door de Rishi's.

Ik heb de film nog noet bekeken, maar dit is op zich niet zo nieuw. :)


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2007, 15:10 
Offline
just started
just started
User avatar

Joined: 11 Oct 2007, 22:58
Posts: 15
Location: Holland
bitterkoekjes met vla is fijn, maar vaak te mals.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma