It is currently 20 Sep 2024, 14:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: 10 Sep 2006, 23:21 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Chane[/align]Artiest: 40oz
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.djchrisfortier.com[/url]
Titel: A1. Downlow'd
[color=black]Titel:[/color] A2. Note To Self
[color=black]Titel:[/color] B1. Deviated Septum
[color=black]Titel:[/color] B2. B Dub
Label: 40oz Recordings 001


[align=center]Diep, hard ... en moeilijk[/align]
Eén van mij favoriete DJ's is wel Chris Fortier. Ook als producer heb ik hem altijd hoog staan. Zijn sound heeft mij altijd erg aangesproken en ook nu hij eigenlijk geen progressive meer draait, maar meer de minimal/techno kant is opgegaan, ben ik nog erg te spreken over hem. Nieuw materiaal van zijn kant heeft daarom ook altijd mijn interesse.

40oz is een alias van Chris Fortier, die hij (waarschijnlijk) gebruikt om wat extremere tracks onder uit te brengen. Tenminste, dat idee krijg ik na het beluisteren van zijn EP die ik in handen kreeg: 40oz - Downlow'd EP.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/40oz.jpg[/img][/align]
De eerste track van de EP is Downlow'd, de titeltrack van de EP. Dit is een heel harde, zware track. Een minimal groove met aanzwellende strings, waar een diepe bass onder ligt. De strings zijn enkele accoorden die aanzwellen en dan abrupt weer stoppen ... cool gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik minimal tracks altijd lastig te beschrijven vind, omdat er eigenlijk niet veel gebeurt in de tracks maar waar wel veel geluiden variëren. Zo ook in deze track. De track kabbelt lekker voort. Er zit een beetje een breakbeat feel in, maar is toch gewoon 4x4. Halverwege de track zit een kleine break, waarna de track doorramt met geweld. Het is echt een keihard nummer ... maar wel erg moeilijk. Persoonlijk vind ik 'm wel vet, maar ik kan me voorstellen dat velen dit niet trekken. Ik zou 'm zelf ook niet draaien, tenzij ik er zeker van zou zijn dat er genoeg liefhebbers in de zaal zijn.

Note to self begint met een prominent aanwezig acid-bassje, die de hele track doorloopt. Er zit een lekkere drive in deze track en het is een minimal track met toch wel een progressive feel. In deze track herken ik wat meer Chris Fortier dan in Downlow'd. Ik vind dit echt een heel vette track. Doet me ook meteen terug denken aan Fortier's weergaloze set op Rockit open air. De track blijft maar gaan met een bijna hypnotiserende werking. Deze track doet het wel voor mij.

[hr]
Deviated septum is weer wat moeilijker. Het feeft ook een acid-soundje als rode draad door het nummer, met een heel zware groove op de achtergrond. Deze track neigt meer naar techno. Zelf word ik een beetje onrustig van deze track. Hij is erg druk en de acid-sounds zijn me hier net even teveel aanwezig. Wel weer een hard nummer in de trant van Downlow'd.

B dub is de rustigste track van de vier. Een diepe, progressive groove met vrouwelijke vocals met veel effecten erover. Deze track is qua vorm wat meer standaard en is het meest toegankelijk. De vocals geven het gevoel of er nog wat melodisch in de track zit, hoewel het niet echt een melodielijn bevat. B dub is wel erg duister hoor. Je krijgt bij deze track wel echt weer het gevoel waar progressive een paar jaar geleden bekend om stond: diep en duister. In een duistere, underground club zou dit nummer het zeker goed doen.



Conclusie: Een erg sterke release van Chris Fortier onder zijn monniker 40oz. Stuk voor stuk goede tracks, waarbij ik vooral Note to self er uit vind springen. Technisch zitten de tracks erg goed in elkaar, zoals we eigenlijk wel gewend zijn van Fortier. De tracks zitten vol (acid) geluiden en er gebeurt van alles, zonder dat je er echt bewust van bent. Ben altijd wel gek geweest op zijn producties, hoewel ik moet zeggen dat dit wel een heel moeilijke EP is. Hou je van minimal/techno en dan ook nog van diep en moeilijk, dan moet je deze EP zeker checken. Mensen die van melodisch en wat meer toegankelijke muziek houden, kunnen deze EP gerust links laten liggen, want dit is wel één van de heftigste releases van de laatste tijd en dat kan je positief ervaren of juist niet. Voor mij is dit in ieder geval een zeer goede EP.


Top
   
PostPosted: 10 Sep 2006, 23:27 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Coole review. Ben er zeker nieuwsgierig door geworden, dus ik ga even kijken waar ik hem kan checken.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 11 Sep 2006, 11:07 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Volgens mij staan er samples op oa Juno .. is idd een freaky EP dit (Y)

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 11 Sep 2006, 12:55 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 21 Aug 2005, 23:37
Posts: 138
Location: Brussel
idd [url=http://www.juno.co.uk/ppps/products/209417-01.htm&highlight=40%20oz]link[/url]

geschift EP-tje


Top
   
PostPosted: 11 Sep 2006, 17:55 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Die samples zijn echt te kort om er een redelijk oordeel over te vellen. Downlow'd klonk wel veelbelovend in ieder geval. Die acid tracks zijn volgens mij niet echt mijn ding.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 15 Sep 2006, 01:08 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 06 Mar 2006, 09:11
Posts: 350
Location: Den Haag
ben toch wel nieuwsgierig geworden.
lijkt me horror.

_________________
Der Rhythmus ist ein Zwang


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2006, 09:41 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Jun 2005, 10:53
Posts: 1115
Location: earth
Fortier zijn eigen tracks en re-edits heb ik een zwak voor.

ff checken dus


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma