It is currently 20 Sep 2024, 21:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: 10 Sep 2006, 23:35 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Sandah[/align]Artiest: DJ Tarkan & Soultan ft. Zara
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.djtarkan.com[/url] [url]http://www.djsultan.com[/url]
Titel: A1. Deep dive in Istanbul (Vocal Mix )
[color=black]Titel:[/color] A2. Deep Dive in Istanbul (Instrumental Mix)
[color=black]Titel:[/color] B1. Deep Dive in Istanbul (16 Bit Lolitas Diving in Different Waters Remix)
[color=black]Titel:[/color] B2. Deep Dive in Istanbul (V-sag Remix)
[color=black]Titel:[/color] B3. Deep Dive in Istanbul (Add2basket Remix)
[color=black]Titel:[/color] B4. Deep Dive in Istanbul (Yvel & Tristan Remix)
Label: No Smoking Recordings 005
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.nosmokingrecordings.com[/url]


[align=center]Een diepe duik in het prachtige nachtleven van Istanbul![/align]
Anderhalf jaar geleden begon DJ Tarkan samen met V-Sag een eigen platenlabel: No smoking recordings. Een Turks-Griekse samenwerking die nu al de vijfde release op haar naam heeft staan. En de kwaliteit is ongelooflijk hoog te noemen. Waren eerder al The Last Atlant, Emersia en Damian DP verschenen, bescheiden in het aantal versies, nu pakt NSR uit met een forse release: maar liefst 6 verschillende mixes.

Dat ik bij voorbaat al zo blij ben met deze release is niet zo gek. Kijkend naar alle namen die op de tracklist staan kan bijna niemand op een negatieve gedachte komen. De basis van deze release ligt bij Sultan. Samen met de productieskills van DJ Tarkan en de prachtige vocaal van Zara levert hij op de A-kant een vocal en instrumental versie af.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/nosmoking.jpg[/img][/align]
Op de A1 vinden we de vocale versie. Vanaf het begin is duidelijk waarom Sultan de basis vormt voor de track. Zijn tribalachtige geluidjes komen bij de eerste beats direct naar voren. Vooral de belletjes en de duistere sfeer die tegelijk veel warmte herbergt, wijzen maar in een richting: Sultan. En daar word ik blij van! Want wat is het origineel prachtig! Tarkan zorgt samen met Sultan voor een ruim elf minuten durende mind-trip. Zara’s fluwelen stem laat horen dat het menens is: de emotie en kracht in haar stem blijven constant. Hoogtepunten zijn de breaks, die door haar zachte stem worden ingeluid en al zwevend opbouwen naar een bescheiden climax waarna de track doorgaat. Wow!

Alleen al voor de A kant zou ik het dubbele van een vinyl overhebben. Dit is zo’n plaat waar je in een platenwinkel niet over hoeft na te denken, en al hebberig wordt voordat de plaat daadwerkelijk in je bezit is. De instrumental versie, die op de A2 positie te vinden is, verschilt niet van de vocal: alleen de stem van Zara is uit de plaat gehaald. Het geheel mist, als je eerst de vocal hebt gehoord, duidelijk iets. Zara maakt de plaat wat mij betreft af, geeft het net het laatste zetje richting perfectie. Maar, zonder haar stem blijft de geweldige productie van Tarkan en Sultan moeiteloos overeind!

[hr]
Op de flipside vinden we maar liefst 4 remixen. Als eerste treden de Hollandse 16 bit Lolitas aan. Ik hoef ze uiteraard niet te introduceren. Peter en Aad laten wederom hun beste kant zien; je hoort direct waarom ze zo geliefd zijn. De kwaliteit van de productie is wederom erg hoog. Deze remix laat direct zien hoe een remix van het origineel kan verschillen. Vanaf het begin is het duistere karakter weg en is er volop ruimte voor opgewekte beats. De vocaal van Zara is uit de track gehaald en de plaat is een stuk korter geworden. De warmte is echter gebleven. Met mooie synths en een geweldige opbouw leveren de 16 bitjes een geweldige, warme nazomerplaat af!

Op de B2-spot vinden we de andere platenbaas van NSR: V-sag. Hij start gelijk een stuk steviger met een redelijk kale start en een luidere kick. De vocaal van Zara is enigszins verknipt en komt veel meer naar voren qua volume. Enigszins jammer vind ik dat, het is nu net of de productie er een was waar Zara overheen gezonden heeft. Ook qua originaliteit doet deze interpretatie een beetje onder. Het geheel is wel erg bouncy maar verliest eigenlijk op punten van variatie en warmte, diepte en gevoel. Gedurende de bijna 10 minuten komt halverwege een lange breakdown die ruimte maakt voor een nieuwe start, zo lijkt het. De bouncy drum start weer vanaf het begin en ook Zara’s vocaal wordt weer bij de plaat betrokken. Ik ben toch een beetje teleurgesteld in deze versie, ik had veel meer verwacht van de vreselijk talentvolle Griek.

[hr]
De B3 en B4 posities worden ingenomen door het Hongaarse progressive front. Op de B3 vinden we de twee heren die samen het duo Add2Basket vormen. Operend via hun myspace-pagina zijn de heren inmiddels bekend bij alle grotere namen in de scene. Een duidelijk voorbeeld van de kracht van een music-player op een vrienden netwerksite zoals Myspace.
Add2Basket voegt niet veel meer toe aan de release dan de versie van V-sag. Hun interpretatie van Deep dive in Istanbul is wel rijker dan de versie van V-sag. Vanaf het begin klinkt het voller en rijker. Toch mist ook deze versie de vorm van het origineel. Het duistere karakter is weg en de vocaal is gebruikt als opvulling, niet zoals (ik denk dat) die bedoeld is. Wanneer Zara op meeslepende toon zingt: “Hold me....” knalt de volle beat er vrolijk hard achteraan. Er is geen echte interactie tussen de vocaal en de springerige, drukke productie van Add2Basket. Toch verveelt deze versie bij lange na niet en is best leuk voor de afwisseling. Maar helaas niet meer dan dat.

De laatste versie is veruit de mooiste. Yvel & Tristan hebben zich de afgelopen jaren vooral dankzij bootlegs laten gelden. Wat ze met deze plaat uithalen overtreft wat mij betreft al hun eerdere werk, en dat van vele andere producers. Hun versie is van meet af aan open en de kwaliteit van de bass is super. Na een minuut of 2 komt Zara’s vocaal rustig binnenvallen en de piepjes en andere elementen bouwen laagje voor laagje keurig op. Vooral de warme geluiden veranderen de plaat totaal. Diep, donker en vooral superemotioneel. Ik zeg het niet vaak maar deze versie is werkelijk geniaal. Een bijna 10 levert hij zowiezo op dankzij het mooie gebruik van de vocaal en de melancholische inslag die gebruikt is bij elk toontje. Zelfs na 10 keer achter elkaar geluisterd te hebben wil ik voor een elfde ronde gaan. Geweldig!



Conclusie: Dit is DE nazomerplaat en een van de beste van het hele seizoen, althans als je dezelfde smaak hebt als ik. Want wat een kwaliteit! Alleen al voor de originele versies is deze release een dikke aanwinst voor je collectie. En dan heb je alle remixen nog! Niet alleen een top-remix van de 16 bitjes maar ook nog eens de geniale Yvel & Tristan remix!


Top
   
PostPosted: 11 Sep 2006, 11:06 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Wat een toprelease dit :cool

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 11 Sep 2006, 15:04 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 06 Mar 2006, 09:11
Posts: 350
Location: Den Haag
is inderdaad een van de beste platen tot nu toe dit jaar. ben sowieso al helemaal weg van v-sag en tarkan en een samenwerking met sultan kon bijna niet mis gaan.

_________________
Der Rhythmus ist ein Zwang


Top
   
PostPosted: 12 Sep 2006, 18:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Yvel & Tristan voor mij. Die hebben echt een geweldige remix gemaakt :)

Ik vond die van Add2Basket ook sterk trouwens. Lekker groovy 8-)


Top
   
PostPosted: 15 Sep 2006, 12:25 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
http://forum.groovecollection.nl/viewtopic.php?t=2072

16bit lolita's remix zit in deze mix

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 15 Sep 2006, 13:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 09 Oct 2005, 12:46
Posts: 138
Location: Amsterdam
[quote="nick"]is inderdaad een van de beste platen tot nu toe dit jaar. ben sowieso al helemaal weg van v-sag en tarkan en een samenwerking met sultan kon bijna niet mis gaan.


kan me er volledig in vinden en er gaat nog veel meer uit de zuidoost europese hoek komen.
Turkije doet nu naast hongarije, roemenie en griekenland ook volop mee.

Top
   
PostPosted: 22 Sep 2006, 18:55 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
tarkan is altijd goed :cool :hat


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma