It is currently 28 Sep 2024, 20:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: vraagje over royalties
PostPosted: 30 Dec 2006, 15:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 23 Dec 2006, 18:04
Posts: 67
Location: Zwolle
dag mensen. ik heb een vraag :)

het zit zo:
een tijdje terug heb ik 2 remixes gedaan voor een band. de originele tracks ervan zijn echter nooit ergens getekend. nu heb ik een label gevonden die zeer geïnteresseerd zijn in alleen deze 2 remixes.

leuk en aardig maar wat nu? om een remix te tekenen moet toch ook het origineel daar getekend worden? maarja, het is een house label. en een band is een band.. past dus niet bij elkaar.

nu dacht ik eraan om het als volgt te doen; ''ik vs naam van de band - titel'' ipv ''naam van de band - titel - remix''. is dit een optie? uiteraard met overleg met de band :p maar dat zit wel goed.

uiteraard zal ik het zo doen hoe het label het uiteindelijk wil.. zij beslissen. echter heb ik ze er nog niet over gehoord. maar ik vroeg me gewoon af hoe dit precies werkt.

ik neem trouwens aan dat dit onder royalties valt? vandaar de topictitel namelijk.

danku :)

_________________
S&E


Top
   
PostPosted: 31 Dec 2006, 13:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Sep 2005, 22:57
Posts: 284
Location: Lugdunum
[url=http://entertainment.howstuffworks.com/music-royalties.htm]Click![/url]
[url=http://www.bumastemra.nl/nl-NL/]Click!![/url]
En wellicht weet label honcho Jerry hoe de vork verder in de steel steekt! Succes!


Top
   
PostPosted: 31 Dec 2006, 16:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Is het niet zo dat de samples alleen gecleared hoeven te worden? Meestal wordt hier een vast bedrag in advance voor betaald. Er kan ook een bepaald royalty-percentage voor gerekend worden, hangt van de deal af. Als je niet al te hoge afzet verwacht zou ik voor het laatste gaan.

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
PostPosted: 03 Jan 2007, 15:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
In principe kan het op een aantal manieren, als het label het origineel van de band tekent kunnen ze jouw remix uitbrengen. Jij krijgt dan echter geen royalties van die remix (tenzij dat anders wordt afgesproken) en waarschijnlijk alleen een percentage van de winst. Dit is de makkelijkste manier en de meest voorkomende, maar gaat zoals je zelf zegt waarschijnlijk niet op omdat het origineel van een band is.

De andere mogelijkheid is het licenseren (clearen) van de samples. In dat geval spreekt het label dat jouw remixen wil uitbrengen met het label dat de rechten van het origineel heeft (of de band als ze hem in eigen beheer hebben) een vast % van de winst af en dit wordt dan betaald aan dat label of aan de band. Dit gebeurd over het algemeen en is voor labels vaak interessant als het een wat grotere release is.

Je kunt ook, omdat je de band kent zoals je zelf zei, een soort samenwerking aangaan. Als zij ermee akkoord gaan dat jullie beide als artiest (componist) worden aangemerkt kun je de track samen bij het label tekenen. Dan krijgen jullie beide een gedeelte van de opbrengst en krijg je ook beide via Buma Stemra een gedeelte (omdat beide componist zijn). Eventueel kun je dit voor Buma Stemra nog anders regelen door de band als componist aan te melden en jezelf als muziekbewerker.

De makkelijkste manier is waarschijnlijk inderdaad gewoon een samenwerking met de band aangaan. Als zij ermee akkoord gaan dat de track als een soort vs. wordt uitgebracht kun je wellicht het contract op beide namen laten zetten en op die manier de opbrengst verdelen. Ik lees nu ook pas dat het origineel ongetekend is dus dan zou ik voor het bovenstaande gaan.

Hopelijk is dat wat duidelijker :)


Top
   
PostPosted: 04 Jan 2007, 23:22 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 23 Dec 2006, 18:04
Posts: 67
Location: Zwolle
thanks eelke!

dan gaan we inderdaad voor dat laatste :) heb zojuist dit hele verhaal voorgelezen via de telefoon :roll

ziet er goed uit. :)
nogmaals dank. ook aan de rest natuurlijk

_________________
S&E


Top
   
PostPosted: 05 Jan 2007, 17:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ok no prob !

Ik zag dat van dat ongetekende pas het laatst anders had ik gelijk die laatste optie genoemd :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma