It is currently 06 Oct 2024, 08:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Live" optreden
PostPosted: 05 Mar 2007, 11:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Nov 2005, 08:30
Posts: 297
Location: Amsterdam
Hierbij wil ik aan de kaak stellen hoe een publiek of Groove Collection bezoekers de waardering geven aan een "Live" optreden.
De ontwikkeling en vooruitgang van de techniek, maakt ook voor de muziek business een hoop meer mogelijk. Ableton is een programma dat "Live performance" mogelijk maakt, zoals velen van ons dit wel eens van bijvoorbeeld een Sasha meegemaakt hebben.

Afgelopen zaterdag ben ik bij Linke Soep beland, een miminmal/techno feest in de Odeon in Amsterdam. Hele leuke avond gehad en de muziek was ook niet slecht, alleen heb ik me ergens zwaar over verbijsterd, dat ik hier ff ga uitleggen:
Ik stond op het podium bij een bar achterin de zaal. Nadat een DJ zijn set afgemaakt had, zou het de beurt zijn aan de "artiest" Nobuddy met een "Live" performance. Ik stond ongeveer 2 meter achter hem met verder niets tussen ons en kon dus alles waarnemen wat hij aan het doen was. Zo kon ik alles aflezen van zijn Ableton instellingen, wat hij aan het doen was, wanneer er iets nieuws toegevoegd werd etc.
Mijn broek zakte af...Deze gozer had zijn hele set al klaar staan in Ableton. Van A tot Z, klaargezet, setup gemaakt en starten maar. Het enige wat van hem verwacht werd, was om op een gegeven moment met zijn muis op de volgende track te klikken om door te gaan. In het uur dat hij "muziek de zaal in gestuurd heeft" heb ik hem er 2 x op kunnen betrappen dat hij nog iets exta's toevoegde in zijn setup, buiten wat wegnemen van de beat voor een paar tellen rust.
Hier kan ik dus helemaal niet bij en ik zou zelfs willen stellen dat dit verboden moet worden...

Wat is hier nou Live aan?????

Dit is godverdomme nog makkelijker dan de hond uitlaten. De tracks waren niet slecht, dus zijn inlevingsvermogen in een zaal was er wel, alleen live interpreteren was er gewoon niet bij. Fouten maken...? daar had ie zijn best voor moeten doen. Ik ben dus van mening dat dit géén "Live" zou mogen heten.
Ben ik nou heel naïf en gebruikt iedereen "live" op deze manier? Mijns inziens weet een Sasha bijvoorbeeld wel wat hij aan sounds mee heeft maar kijkt hij wel degelijk ter plekke wat er te gebeuren staat, wat zijn creativiteit op dat moment brengt en wat hij er in gooit.

Zo, dit moest ik even kwijt en ben benieuwd hoe jullie hier over denken.


PS> By the way, tijdens Amsterdam Dance Event heeft Pete Tong in de Panama zijn set ook via Ableton afgespeeld. Dit werd volgens mij niet bestempeld als een "Live" optreden...


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 05 Mar 2007, 12:24 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Duidelijk geen 'live' optreden inderdaad. Het is niet eens een dj optreden als je alles al klaar hebt staan in Ableton en alleen af en toe wat klikt. Als je daar als organisator achterkomt zou ik zo'n gast dus ook nooit meer boeken.

De toegevoegde waarde van Ableton is juist dat je live zoveel extra's toe kan voegen. Iemand als Sasha doet dat dus op de dj manier, maar ook mensen als Nathan Fake en Petter (weet niet helemaal zeker of zij Ableton gebruiken) zijn live bezig.

Ik vind dus dat mensen die Ableton op zo'n manier als jij beschrijft misbruiken totaal geen recht van spreken hebben. Dat is geen optreden meer te noemen.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 05 Mar 2007, 12:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
wat doe je er tegen. Je kan toch ook je setje vooraf op cd fikken en een beetje wijs aan de knoppen draaien? erg jammer dat het gebeurt, maar met de huidige techniek zal het alleen maar makkelijker worden. Het is aan de boekers om deze minkukkels er uit te vissen!

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
 Post subject: Re: "Live" optreden
PostPosted: 05 Mar 2007, 12:38 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="fountain"]PS> By the way, tijdens Amsterdam Dance Event heeft Pete Tong in de Panama zijn set ook via Ableton afgespeeld. Dit werd volgens mij niet bestempeld als een "Live" optreden...

dj's die gewoon een dj set met Ableton doen (dus niet iets wat alleen uit eigen producties bestaat) heet nooit 'Live'.

blijft dus alleen de vraag over op welke manier een producer zijn eigen tracks laat horen.
Heeft hij alles al klaar staan en is het alleen een kwestie van een nieuwe track op tijd instarten ? (zoals in jouw voorbeeld of zelfs zoals bij Junkie XL) of is hij echt live creatief bezig en zullen zijn live sets dus nooit hetzelfde klinken.'

Volgens mij doet 90% een heel goed voorbereide set ;)

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: Re: re: "Live" optreden
PostPosted: 05 Mar 2007, 12:48 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
[quote="Bartk"]wat doe je er tegen. Je kan toch ook je setje vooraf op cd fikken en een beetje wijs aan de knoppen draaien? erg jammer dat het gebeurt, maar met de huidige techniek zal het alleen maar makkelijker worden. Het is aan de boekers om deze minkukkels er uit te vissen!


Switch heeft dat ooit gedaan in 11. Gewoon een cd'tje opgezet en af en toe wat draaien aan knoppen. Z'n playback moves had hij alleen niet goed geoefend, want hij is even apart genomen om duidelijk te maken dat dát toch echt niet de bedoeling was. Waar betaal je inderdaad dan nog voor als organisator?

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 06 Mar 2007, 00:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
IK weet niet precies wat Abbleton is, maar denk wel de vraagstelling te begrijpen.

IMO is hier geen sprake van live en zou me als klant dan behoorlijk genaaid voelen.
Mijn mening is dat als het publiek niet enthousiast reageert op de platenkeus van de DJ, hij snel moet kunnen schakelen door andere platen te draaien (of live te maken dan). Wat ik uit t verhaal begrijp, kan hij dat dus niet doen omdat hij de hele set van te voren al klaar heeft gezet.
Of begrijp ik t niet goed? :\

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 06 Mar 2007, 00:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Live is toch met instrumenten :lol

Maar een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik hou er persoonlijk ook wel van om toch wel een beetje te plannen wat je wilt gaan draaien.

Dan moet je in mijn ogen ook rekening houden met het feit op wel tijdstip je draait, maar zeker wel je eigen ding doen.
Beetje lijn in je set is nooit weg naar mijn ening.

Even nog een feit

DJ heette toch ook nobuddy of ook wel nobody of ook wel NO BODY! Dus zegt waarschijnlijk genoeg :lol

En qua creativiteit......... als je zo een performance geeft moet je je toch schamen. :sleep

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 06 Mar 2007, 11:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 15:11
Posts: 222
Location: i am from Holland JA
In feite gebeurde dit vroeger natuurlijk ook.
Iemand had een Akai MPC met daarin complete sequences van tracks.
Dat ding stuurt de hele track naar alle midiapparatuur en mits die op de juiste presets staan werkt dat exact hetzelfde.
Beetje tweaken aan de sounds met cutoff en resonance, pitchbend, modulatie etc. Voila LIVE!

Een goede voorbereiding is het halve werk!
Beter goed voorbereid dan slecht geimproviseerd ;)

_________________
acid for dummies


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 06 Mar 2007, 13:33 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Ik was een tijdje terug bij Nathan Fake in belgie... hij gebruikt ableton. Omdat het podium in het midden van de zaal stond kon je perfect alles volgen. Op den duur was ie live in een wave editor loopjes van een paar milliseconden aant maken... flink freaken dus. Dat was dus echt wel lekker live :hat


Last edited by Tigereye on 06 Mar 2007, 13:36, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 06 Mar 2007, 13:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Verder echt bizar verhaal Jeroen, super slap zo'n act! :(


Top
   
 Post subject: re: "Live" optreden
PostPosted: 08 Mar 2007, 16:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Apr 2006, 22:42
Posts: 132
Location: Manila, Philippines
Volgens mij is het zo dat meestal als er "live" bij een DJ/act staat, dan doen ze alleen tracks die ze zelf gemaakt hebben.

Het verschil tussen een live set met abbleton of een live dj set met abbleton is dus niet zo groot. In het eerste geval draait de DJ/producer z'n eigen tracks en in het 2e geval draait ie ook tracks van anderen. In beide gevallen zal de DJ/Producer al een groot gedeelte van de set 'klaar' hebben staan. En inderdaad de een speelt gewoon alles na elkaar af en da ander is er veel meer mee bezig (bepaalt ter plekke de volgorde, en speelt met loopjes, effectjes, etc).


Top
   
 Post subject: Re: re: "Live" optreden
PostPosted: 09 Mar 2007, 14:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Nov 2005, 08:30
Posts: 297
Location: Amsterdam
[quote="Paulus de Kalebouter"]
Of begrijp ik t niet goed? :\


Ja, je begrijpt het goed...!

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma