It is currently 24 Sep 2024, 10:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 18:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
Leuk stukkie:

Nee, ff serieus. Ik had gewoon ruzie... Ruzie, ik? Weet je wat? Ik probeer tenminste beleefd en normaal te doen. Weet je wel hoe moeilijk dat soms kan zijn als clubbers pissed off worden als ze in de haast voorbij gelopen worden, of als er niet op tijd naar een demo geluisterd wordt. Maar ik ben geen arrogante rat of zo en ik hou van me job dus lukt het me goed om alles wat op mij afkomt te relativeren (enkele zure meningen van azijnschijters daargelaten). Wat maakt het ook uit? Nederland is vrij, iedereen mag zijn ongezouten mening uiten en sinds de beste stuurlui nog steeds de wal bevolken, onderdruk ik mijn op ADHD impulsen lijkende kritische uitspattingen gewoon.

Sporadisch - soms dus - val ik helemaal uit de toon en dan ben ik stierlijk vervelend dat er van beleefdheid geen sprake is! Vooral als ik met mijn vrienden op stap ga. Je kent ze vast wel. Ze zitten in die boyband “The Tripple J’s”. Jim, Jack en Johnny. Mensen die mij persoonlijk kennen weten dat vooral Jack mij relatief snel op de kast krijgt. Eerlijk gezegd zijn het stuk voor stuk leuke gasten hoor, daar niet van. Maar je moet ze vooral niet te veel vrijheid geven want dan maken ze ruzie met een andere kennis van me. Die heet Bob. Bob is verstandig maar gaat vaak stappen in Club “Het Korste Eind”.

Maar terug naar het begin, ik had dus ruzie. In zomaar een club, in zomaar een stad en op een avond waarbij ik zelf een keer lekker vrij was. Gewoon wat collegae opzoeken en “gezellig een sappie doen”, meer was het niet. Nu wil het geval dat ik naast de dj booth sta en voor de 70e keer een “klingon met telefoonverzoek” op de dj af zie lopen. Dit is een vaker voorkomend verschijnsel en ik weet precies hoe ergerlijk het kan zijn, zeker als je als dj een plan met de avond in gedachte hebt.

“Hé dj! Hé, wel ff knallen hee, wel ff vaart erin houden. Kom op man ff gaan, man.” Ik tel nog tevergeefs tot 30, maar kan het niet laten om zo’n windkracht Foort sneer eruit te gooien. Ik zeg “dude, je spuugt me oor vol en stampt op me nieuwe Goliath patta’s omdat je per se je stempel op de avond wil drukken? Wat is er mis met al die andere mensen die nu met hun handen in de lucht staan dan? We zijn hier echt niet bij een bankoverval of zo hoor?” “Ik ben een betalende klant en ik wil dus dat de dj lekker ff de vaart erin houdt”, zegt hij terwijl zijn maat nog ff een nieuwe aanvraag intoetst op een nieuwe nokia telefoon. “Hm okay”, zeg ik nu inmiddels groen en geel van ergernis, “weet je wat, ik zal vragen of ze voor jou bij de deur een klachtenbus neerzetten dan?”. “Waar slaat dat nou op?” “Nou, op het feit dat je iemand erg stoort in zijn werk en dat je qua mening blijkbaar in de minderheid bent?” Dit gaat zo nog ff verder en mijn bloed kookt echt nu...“En wat denk jij wel, als je niet tegen kritiek kunt zal jij het lekker ver schoppen als dj”, roept ie me nog na terwijl ik het hoog tijd vind om Jack eens bij de bar op te halen. Die hangt anders ook maar rond.

Ik heb maar met weinig dingen moeite maar ik pis wel op de boerse verwende houding die mij bij sommigen opvalt van de laatste tijd. Waar het vandaan komt, ik weet het niet en waarom ik me er zo druk om kan maken weet ik ook niet. Misschien ben ik gewoon wel ouderwets en vind ik dat een creatieve uiting, hoe ver ook van je eigen voorkeur af, gewoon op waarde moet kunnen worden ingeschat. Dat vind ik bij normen en waarden horen. Er zijn genoeg feestjes met genoeg variëteit dus je hoeft niet te zeuren om iets wat dan weer anders moet, lijkt me. Is het niet naar je zin? Dan ga je toch gewoon naar de andere zaal?

Een ander voorbeeld is iets anders wat ik tijdens Sneakerz in Panama meemaakte. Ik draaide na collega Salto en bij de derde plaat word ik door een “bezwete haltertop sportschool ammoniak oksel” in de houtgreep gegooid. "Hee kom es, welke plaat draaide je hiervoor?” “Hm deze”, zeg ik nog, terwijl ik de cd laat zien. Een half uur later komt er een Schotse gast naar me toe en vraagt welke plaat er op staat. Ik zeg dat ik het em zo laat zien en Dr. Gym ziet een nieuwe kans op gratis promotie materiaal en kruipt naar mij en de Schot toe. Als ik klaar ben met de track en de volgende plaat zijn ding doet pak ik de cd en laat ik de Schotse dude die plaat zien. Gymboy duwt zich ertussen maar ik ben em te snel af en gooi de cd terug in mijn map. Hij laat het hier niet bij zitten en komt de dj booth in en gaat vrolijk door mijn map zitten bladeren en wordt vervolgens boos dat ik het hem niet wil laten zien. “Je zag me toch?” “Doe niet zo tegen me hoor, als je me ziet staan kun je het me toch gewoon laten zien?” Ik zeg tegen hem dat ik er niet sta om zijn muziekcollectie op te schroeven want kom hee... Ik heb toch geen iTunes op me voorhoofd getatoeëerd staan of ben ik nou gek. Dat iemand af en toe iets vraagt vinnik niet erg maar dit gaat gewoon te ver.

House was ooit house. Een gevoel, een scene, een stroming die recalcitrant was. Waar je 's middags in Outland Records, Basic Beat, Hotsound of Kareltje netjes op je beurt wachtte om platen te scoren die je in de nacht ging horen. Waar als Roderick & Anne Fleur gingen hockeyen, Jack stoer verklaarde: “Laat er house zijn en housemuziek werd geboren”. Waar ongelovigen toch predikten “God made me funky, and I’m glad He blessed me this way”. Waar DJ EFX duidelijk 5 minuten lang de wereld liet zien dat ie “So In Love, Love, Love” was. Waar Dimitri in een bomvolle Roxy gewoon 10 minuten Donna’s “I Feel Loved” draaide en mensen echt spontaan begonnen te huilen (en meer, geloof me). Waar Marcello in de It ineens Naomi Daniels’ “Burnin” een zwengel gaf en iedereen liet kennismaken met de eerste prille Deep Dish producties. Geen “welk download programma gebruik jij” vragen, geen “als je geen lijst kan regelen weet ik niet of ik kom”. Geen oer Hollands “ik wil waar voor me geld” gedoe. Geen ongeduld omdat we te lang op de tweede break in een plaat moeten wachten.

Ligt het nou aan mij of lijkt de housescene een pannenkoekenhuis met veel poedersuiker, verwende ego’s en weinig affiniteit met nieuwe impulsen? Ik zou dat toch jammer vinden eigenlijk voor een land dat met de Tiesto’s, de Fedde’s, de Sander’s, de Remy's, de Mason's, Armin’s, de Amesz' van deze wereld hoge ogen scoort over de gehele globe. Ik ga voor "gaav en kühl" deze zomer? Doe je mee? Of snij ik voor jou nog een plakje eenheidsworst af?



[color=yellow]Ik heb ff de quote er af gehaald.
Beetje onnodig en vooral leest het nu wat makkelijker. ;)[/color]

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 19:28 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Misschien moet lucien maar weer wat andere muziek gaan draaien en heeft hij ook wat minder last van dat soort publiek.


Top
   
PostPosted: 18 Apr 2007, 19:48 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
[quote="Harmen"]Misschien moet lucien maar weer wat andere muziek gaan draaien en heeft hij ook wat minder last van dat soort publiek.


:lol

Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 20:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Feb 2006, 15:23
Posts: 417
Location: Den Haag
Goed stuk (Y)

_________________
courtesy of ISC music 2002


Top
   
 Post subject: Re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 21:03 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="SnuggLe"]Waar DJ EFX duidelijk 5 minuten lang de wereld liet zien dat ie “So In Love, Love, Love” was.

Waar Dimitri in een bomvolle Roxy gewoon 10 minuten Donna’s “I Feel Loved” draaide en mensen echt spontaan begonnen te huilen (en meer, geloof me).

Waar Marcello in de It ineens Naomi Daniels’ “Burnin” een zwengel gaf en iedereen liet kennismaken met de eerste prille Deep Dish producties.


the memories... :hat

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 21:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jul 2005, 17:13
Posts: 896
Ja leuk om te lezen , heb zelf alleen z'n idee dat dat inderdaad bij bepaalde feestjes gebeurd
:p

_________________
www.djsteelo.nl


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 21:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
schrijven kan ie (Y) exacto gelijk!

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 21:33 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 25 Jan 2006, 20:11
Posts: 44
Location: NL
typisch nederlands dit lijkt me.. :|


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 21:53 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
verder trouwens wel een goed stuk!


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 23:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 25 Jun 2005, 23:02
Posts: 914
Location: Hilversum
Zeker een leuk stukkie van Luus. Ik vraag me soms af wat hij eigenlijk op die Sneaker-avonden doet. Hij had toch een hele andere stijl dan een Erick E, Roog en al die anderen die je op die feesten ziet. Iemand hem recentelijk nog horen draaien?

_________________
deepsexyfuturistictechfunkhouse...that's what I like ...


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 18 Apr 2007, 23:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Yup!
Als je ADE tenminste recent kunt noemen.
Luciën draaide toen in Powerzone, Toolroom Knights.
Ik vond hem weer echt lekker draaien.
Beetje Electro, Progressive en Techouse :cool

Ligt er bij hem, zoals bij wel meer DJ's, waarschijnlijk ook aan, op welk feest hij draait!

Zeker een goeie column (Y)

_________________
I love PoesUps!


Top
   
PostPosted: 18 Apr 2007, 23:48 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
[quote="Arjan"]Ik vraag me soms af wat hij eigenlijk op die Sneaker-avonden doet. Hij had toch een hele andere stijl dan een Erick E


Erick E had toch een paar jaar geleden ook een hele andere stijl dan die pannekoekenhouse?

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 01:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Ik ben bang dat het inderdaad typisch Nederlands is. Ik stond een keer te draaien in een club in Jakarta. Publiek had 't prima naar z'n zin, maar op een gegeven moment komt er een gast naar de booth om mij te vertellen dat ik kutmuziek draai, en of ik niet dit en dat kan draaien. Ik dacht eerst dat ie een grapje maakte dus ik maak lachend zo'n gebaar van "ach ga weg man", maar hij bleek bloedserieus en werd helemaal een soort boos. Je raadt het al, het was een Nederlander.
De promotor vroeg mij of ik last van die gast had, en ik zei van niet, maar achteraf dacht ik ik had 'm gewoon moeten laten verwijderen :) Het lijkt een kleinigheid maar als je lekker staat te draaien kan zoiets best wel je draaiplezier vergallen.


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 11:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 12 Jun 2005, 13:58
Posts: 98
Location: Rotterdam
hoort dit niet gewoon bij het vak? de dj staat er voor het publiek en niet andersom toch?

_________________
visible noise


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 11:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Mar 2007, 21:09
Posts: 163
Location: Breda
Natuurlijk is de dj er voor het publiek.
Maar als je weet welke dj's er komen, dan weet je ook welke stijl er gedraaid wordt
en dan moet je niet gaan lopen zagen om wat anders te horen.
Je gaat aan een progressive dj niet vragen of hij een jumpplaat op gaat zetten.

Ik kan me erg goed vinden in het stukje van Lucien.


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 12:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Laatste keer dat ik Lucien heb horen draaien draaide hij van die samba trommeltjes house, niet om aan te horen zo slecht! Verder heeft hij wel een lekker leesbaar stukje geschreven maar vind dat hij generaliseerd dat het vaak voor komt dat mensen de dj proberen te beinvloeden en hij verromantiseerd sowieso de oude tijd. Niet dat het toen niet super was maar meer dat het gewoon een feit is dat house nu ingeburgerd is en dus meer mainstream is. Verder komt hij zoals Harmen al zegt gewoon op de verkeerde feestjes en zijn erg genoeg alternatieven als je de Nederlandse feesten zat bent.


Top
   
PostPosted: 19 Apr 2007, 13:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 12 Jun 2005, 13:58
Posts: 98
Location: Rotterdam
[quote="Pierre Sebastiano"]Natuurlijk is de dj er voor het publiek.
Maar als je weet welke dj's er komen, dan weet je ook welke stijl er gedraaid wordt
en dan moet je niet gaan lopen zagen om wat anders te horen.
Je gaat aan een progressive dj niet vragen of hij een jumpplaat op gaat zetten.

Ik kan me erg goed vinden in het stukje van Lucien.


mischien moet Foort niet gaan lopen zagen dat er bezoekers zijn die erg graag iets (anders?) willen horen? Of ze dat op deze manier moeten vragen is een tweede, maar ik vind de column nogal neigen naar arrogantie. Als lucien hier echt zo'n last van heeft moet ie maar terug naar de zolderkamer.

_________________
visible noise


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 14:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
ben het met rood eens.

en als het hem echt zo irriteert, waarom eist hij dan geen security die de booth vrij houdt?

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 14:52 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
nounou, jullie slaan wel door ineens zeg.

hij geeft gewoon 2 voorbeelden.

vragen welke track hij draait is misschien niet helemaal juist om af te branden van hem.
hoort er wel een beetje bij als het maar niet de hele tijd gebeurd, hoewel je het bij grote dj's veel minder ziet gebeuren.

dat mensen nummers of compleet andere stijl gaan aanvragen is wel super irritant en echt niet meer van deze tijd. er wordt tegenwoordig toch wel van je verwacht dat je naar een feest gaat omdat daar een bepaalde sound te horen is. de tijd van naar een disco gaan en een verzoekplaatje aanvragen ligt al 20 jaar achter ons.

kan me ook vinden in Bart zijn verhaal. je houdt er een apart gevoel aan over als er iemand over je draaien komt zeiken terwijl je bezig bent.

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: Column Lucien Foort
PostPosted: 19 Apr 2007, 15:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Typisch voorbeeld vind ik van de hokjesgeest die in Nederland nog steeds hoogtij viert.

Om in de categorie eigen ervaringen een voorbeeld te noemen. Ik draaide samen met Smiley een tijdje terug op een techno / minimal feestje. Op den duur komen er twee knakkers naar me toe... "kan je die of die plaat draaien?" Ik had geen flauw idee welke plaat dus ik zeg, ken ik niet. "ja maar jij draait toch minimal?". Ehm ja zo kan je het noemen ja, maar ik probeer hier een heel publiek te vermaken en draai dus niet het meest obscure ontoegankelijke plaatje dat in duitsland in een kelder van een huisje in het zwarte woud is gemaakt. Bovendien vind ik dat zelf ook niet leuk.

Als ik zelf op een feestje kom ga ik ook niet zeiken als het me niet geheel kan bekoren. Wie ben ik om er wat van te zeggen als ik zie dat anderen wel compleet uit hun dak gaan? (volgende keer denk ik wel twee keer na voordat ik naar een 16 bits - no offence - feestje ga, daar leer je van... op eenzelfde avond draait ook een tiefschwarz en dat was voor mij dan wel weer geweldig)

Mensen staan gewoon niet open voor verschillende invloeden en dat is jammer, want er valt altijd nog zoveel meer te ontdekken. Die ontdekkingsreis kent pieken en dalen, maar alleen als je open staat voor nieuwe dingen zullen de pieken echt hoog zijn. Door de jaren heen zorgt de ervaring ervoor dat de dalen minder diep zijn, als het goed is ;)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma