It is currently 25 Sep 2024, 05:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: 16 Sep 2005, 13:02 
Offline
just started
just started

Joined: 16 Sep 2005, 12:58
Posts: 4
Als Funktion-One nodigen wij jullie graag uit om ons ‘Experimental Soundfield’ te beleven, dat we sinds de late jaren 1970 aan het (door)ontwikkelen zijn (zie ook: [url=http://www.pbaudio.nl/documenten/ambisonics.pdf]ambisonics.pdf[/url] ). De extra dimensie die we kunnen creëren door het surround geluid en bewegende ‘effecten’ verhoogt de beleving van de muziek en geluid.

Ons “Experimental Soundfield’ is gebaseerd op de Ambisonics technologie, die het mogelijk maakt om echt 3-dimensionaal geluid te realiseren. Dit in tegenstelling tot technologieën als Dolby, waarbij het geluid slechts een aanvulling is van het visuele.

Hoewel algemeen aangenomen wordt dat het zicht het primaire zintuig van de mens zou zijn, ontvangt het slechts informatie van een relatief klein ‘gebied’. Daarnaast kan het uitgeschakeld worden door het sluiten of bedekken van de ogen. Geluid wordt 3-dimensionaal waargenomen en kan nooit volledig ‘uitgeschakeld’ worden omdat het niet alleen door de oren maar met het hele lichaam waargenomen wordt. Het gehoor zorgt voor een constante stroom aan informatie over wat er om ons heen gebeurt. Het ‘localiseren van geluiden’ is essentieel geweest voor het voortbestaan van de mens. In een vroeg stadium van de evolutie van de mens was een bewegend geluid de indicatie van een mogelijk acuut gevaar, of de aanwezigheid van een mogelijke lunch. Om deze redenen speelt geluid en vooral bewegend geluid een veel belangrijker rol bij het oproepen van emoties.

We hopen dan ook dat we jullie 23 september tussen 20.30 en 23.00u mogen verwelkomen in het Korzo Theater, Prinsestraat 42, Den Haag, om ons ‘Experimental Soundfield’ te laten ervaren. Het zal natuurlijk mogelijk zijn om zelf even te experimenteren met deze technologie.

Met vriendelijke groet namens Funktion-One,

Michel van de Beek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Sep 2005, 13:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Sounds good :p Van mij mogen ze nog veel gaan ontwikkelen op het gebied van geluid want dat laat op zeer veel locaties en feesten te wensen over. Overigens ben je met Funktion One ook niet op voorhand verzekerd van een goed geluid, het moet ook perfect afgesteld staan op de ruimte. Vond het geluid in de One Four met Infusion niet heel erg bijzonder moet ik zeggen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 17 Sep 2005, 00:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Toch wel erg cool zo'n benadering naar geluid.
Wou dat ik er bij kon zijn..

En nee Michel, is geen kwestie van financien, vervoer of zoiets, woon gewoon te ver weg..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 17 Sep 2005, 12:04 
Offline
just started
just started

Joined: 16 Sep 2005, 12:58
Posts: 4
[quote="Partyhardy!"]Sounds good :p Van mij mogen ze nog veel gaan ontwikkelen op het gebied van geluid want dat laat op zeer veel locaties en feesten te wensen over. Overigens ben je met Funktion One ook niet op voorhand verzekerd van een goed geluid, het moet ook perfect afgesteld staan op de ruimte. Vond het geluid in de One Four met Infusion niet heel erg bijzonder moet ik zeggen...


Ik moet (helaas!) toegeven dat t geluid in de One-Four niet altijd is en is geweest zoals wij dat zouden willen. Lijkt me verstandig om daar hier niet verder op in te gaan.

Maar je haalt in mijn ogen wel terecht t punt aan dat t geluid perfect afgesteld moet staan op de ruimte. Om dit te kunnen bereiken moet het geluid op de ideale plaats kunnen staan, c.q. hangen. Kan dit dan ben je al op zo'n 80%. Hiervoor geldt ook nog eens hoe moeilijker (slechter) de akoestiek van de locatie des te meer invloed heeft de plaatsing.

Die plaatsing is meestal direct  een zeer heikel punt, of het nu gaat om een festival of club. 99 van de 100 keer kan het geluid niet geplaatst worden op de ideale positie(s). Bijvoorbeeld omdat daar iets anders gepland is, decor/bar/etc. Omdat het er dan visueel niet zo fraai uitziet, of simpelweg omdat t praktisch lastig is omdat men er niet vanaf het begin rekening mee gehouden heeft.

Dit  begint eigenlijk wel erg off-topic te worden. Maar mocht je geïnteresseerd zijn in een kijkje achter de schermen ... neem eens contact op.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 22 Sep 2005, 10:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
Vergeet dit niet mensen! :P

Zo meteen onderweg om dit te gaan bouwen! Word mooi! :sleep

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma