It is currently 09 Oct 2024, 07:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: 17 Sep 2007, 15:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Als ik alle release van de laatste tijd bekijk van een Steve Lawler tot een Digweed,
dan vind ik persoonlijk dat er weinig progressive meer voor komt in de tracklist.
Ze zijn niet vernieuwend bezig want menig techno Dj draait dezelfde tracks als Digweed
en consorten.

Voor de techno wordt het ook steeds minder omdat zij alle de minimalere kant op zijn gegaan.
Het onderscheidend vermogen vervlakt hierdoor en dat vind ik persoonlijk jammer.
Tuurlijk is er marktwerking en wil je graag je muziek verkopen, maar ik vind echt dat de grote Jocks niet meer erg hun best doen om onderscheidend bezig te zijn.

Maar ben nieuwsgierig hoe de rest hier over denkt,

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 15:21 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
omdat er in hun sets/mix cd's weinig "progressive" voorkomt zijn ze niet meer vernieuwend bezig?
Volgens mij valt het allemaal nog wel mee hoor en is het sowieso niet meer zo makkelijk als vroeger om je te onderscheiden.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 16:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Alles neigt inderdaad meer en meer naar minimal en techno. Maarja, vind ik persoonlijk niet zo een slechte zaak, het is enkel wat langer zoeken als je echt nieuwe progressive wilt horen.

Tip: check het nieuwe album van Francesco Pico dat deze maand uit is, dat is nog eens lekkere progressive! Zalig album!


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 17:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Jun 2005, 10:53
Posts: 1115
Location: earth
Progressive is toch meer vooruitstrevend dan een muzieksoort die in een hokje is gestopt.
Daarnaast is het ook een soort openmindheid van de beluisteraar.

als alles op elkaar gaat lijken stel ik voor dat je je muzikale horizon wat gaat verbreden!
Oorkleppen af en koptelefoon op en ga op onderzoek uit wat voor jou nog wel progressief is.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 17:55 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Ik vind het wel mee vallen hoe alles op minimal of techno lijkt. Mijn ervaring leert dat als je goed zoekt er genoeg te vinden is. En volgens mij doen grote djs dat ook nog wel. Vernieuwend...tja. Progressive is toch gewoon de naam van een muziekstijl geworden en staat niet meer zo zeer voor het vernieuwende aspect van de muziek.... in mijn ogen, that is


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 19:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Bedankt alvast voor alle openhartige replies

en die oren en oogkleppen heb ik niet zo op hoor :p

Het gaat mij meer om het onderscheidend vermogen, het mooie aan
dit genre is zeker de openhartigheid waarmee andere genres worden opgepikt.

Ben bijvoorbeeld heel nieuwsgierig naar een Sasha album, maar een Digweed
zou ook een Michel de Hey album kunnen zijn om even een iets wat overdreven vergelijking te maken.

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 20:47 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Ik vind juist heel veel tracks van nu die in het techno/minimal hokje worden gestopt een soort van updated progressive. Ze roepen tenminste wel dat gevoel bij me op en ik heb niet het idee dat ik pure techno of minimal aan het luisteren ben. Met name Digweed vind ik daarin een meester. Tuurlijk draait hij ook wel techno, maar veel van die diepe, donkere platen neigen best wel qua sfeer en idee naar de progressive van jaren terug. Zo zie ik het tenminste...

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 21:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Helemaal mee eens, als er iets bij die 'oorspronkelijke' typische progressive sound in de buurt komt (om het maar even zo te noemen) zijn het wel die kale diepe grooves op bijv. Cocoon momenteel. Alleen zijn de trommeltjes door wat klik en plop geluidjes veranderd.

Moet je eigenlijk ook niet te moeilijk over doen, alles loopt een beetje door elkaar heen qua sound. Als ik tegenwoordig op Beatport tracks zoek ga ik de Deephouse, Minimal, Techno & Techhouse door. Progressive sla ik over omdat er vrijwel alleen 13 in een dozijn electro rotzooi staat. En in die andere 4 stijlen vind ik eigenlijk alles wat samen voor mij 'progressive' is.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 21:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Vaak is het dus de warmte / diepte en de groove in een productie die het zogezegd
de benaming progressive geeft?

Wel grappig dat beatport en consorten de benaming progressive niet meer begrijpt dan :p

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 22:00 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
inderdaad eelke! Dat zijn voor mij ook de genres die ik het vaakst doorneem ;)

2 smiley:
maar beatpot geeft die benaming niet, dat doen de labels toch?


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 22:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ja de labels vullen dat in en Beatport kan het veranderen als ze denken dat een track beter verkoopt in een ander genre.

Maar het is ook gewoon 'verschuiving' van de sound denk ik. Veel DJs zijn langzaam richting een andere sound geëvolueerd. Die oude sound wordt weer ingevuld door andere DJs en producers.


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2007, 22:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
voor mijn gevoel luister ik net als 7 jaar geleden nog steeds naar muziek die sfeervol, meeslepend, subtiel en gedoseerd is. dat de muziek verandert vind ik alleen maar leuk, zo wordt de ontdekkingsreis naar nieuwe sounds des te interessanter.

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 00:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
[quote="datcho"]Progressive is toch meer vooruitstrevend dan een muzieksoort die in een hokje is gestopt.
Daarnaast is het ook een soort openmindheid van de beluisteraar.


Dat vind ik een beetje onzin. Progressive house is gewoon een genre, net als techno, in mijn ogen. Termen als "vooruitstrevend" vind ik een beetje pretentieus. Ik snap niet zo goed wat er per se zo vooruitstrevend zou moeten zijn aan de platen die heb label "progressive" krijgen.
Ik zie progressive toch echt als een genre met bepaalde kenmerken, zoals een progressieve opbouw. Dat is volgens mij ook waar de naam vandaan komt, toch?

Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 08:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 06 Sep 2007, 08:52
Posts: 118
Location: Vlaardingen
Progressive is wat mij betreft echt wel een genre. Het staat wel voor een bepaalde stijl muziek, maar die stijl is wat mij betreft juist grensloos. Het gaat volgens mij idd juist om de manier van opbouw en het symphonische ervan. Hierdoor kun je dus platen gebruiken uit alle hoeken en stijlen omdat je diverse gevoelens en drives wil laten passeren in je set. Juist die afwisseling, de opbouw en het symphonische lijkt mij "progressive". Ik denk dus dat het om het geheel gaat en niet om de platen op zich. Als het alleen vooruitstrevende muziek zou betekenen zou dat betekenen dat techno en andere stijlen geen vooruitstrevende platen zouden kennen, dat lijkt me niet logisch je kan ook heel vooruistrevende club draaien. Ik vind ook juist de zoektocht door meerdere stijlen naar muziek en daar weer je verhaal mee te kunnen vertellen het leuke aan alles en dit maakt ook dat je een eigen stijl kan hebben, Das mijn idee :) (phortastic: :cool thanx)

_________________
Denk erom, slapen doe je s'nachts! :-)


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 09:15 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
mag ik een keihard applaus voor eelke, bart en francesco?
deze discussie is al tot in den treuren gevoerd en slaat nergens op.
progressive is inderdaad gewoon een genre op zich, net als techno en deep house en trance.
en dat gelul over vooruitstrevendheid moet ook maar eens klaar zijn... dat is NIET waar prog over gaat potdrie!!!

progressive is gewoon een genre, en net zoals de andere heren al zeggen; het gaat binnen dat genre om een bepaalde opbouw, warmte, groove, symfonische sferen etc. etc.
en NIET om vooruitstrevendheid. we zijn &^%^$!! met muziek bezig, en niet met wetenschap!
net als bij rock, hip hop etc.etc. zijn er gewoon een paar ingredienten die zorgen dat een track binnen een genre valt...

en als mensen "op zoek zijn naar die sound van toen" als ze het over prog hebben, dan denk ik dat ze gewoon die vibe en sfeer van de platen van toen bedoelen?
gooi inderdaad je oog en oorkleppen af, en zoek eens naar wat andere labels en artiesten.... op heel veel israelische labels gebeuren nog zat spannende dingen en als je beatport uitpluist kom je ook veel leuks tegen...

of check gewoon tracks van mij, eelke, bart en francesco.....
allemaal min of meer prog te noemen, maar de ene track is wat dieper, de andere wat meer techno, de andere meer deep house..............

weg met de hokjesgeest, en lang leve geile platen, fijne feesten, handjes in de lucht en een hoog hoera gehalte....
en laat ik nou ook uit mijn dak kunnen gaan op jean michel jarre, pet shop boys, mark knopfler, oasis en meat loaf... fijn he, variatie?


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 10:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Mooie woorden van 1 ieder!

Ik denk dat de strekking duidelijk is :hat

Als muziekliefhebber luister je naar dingen die voor jou die juiste prikkeling geven,
om het te waarderen, te maken cq te produceren of aan te kopen te draaien.

De progressive anno 2007 is anders als die anno 2000 was en anno 1992 is ontstaan,
maar de warmte, sfeer en vibe is er nog steeds de basis.

Alleen door de openheid en het digitaliseren van muziek is het aanbod groter geworden en
zal je misschien langer moeten zoeken naar die juiste prikkeling.
Sommige hebben ook wat meer bagage, waardoor ze sneller een vergelijking willen trekken.

En die oogkleppen op, ik denk dat gewoon menselijk is. Je kan niet alles leuk vinden en
je kan niet alles waarderen. Dus je zoekt wat in jou straat je past :)

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 11:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 27 Nov 2006, 23:41
Posts: 214
Location: den haag
Wat ik me afvraag: Gaat dat minimal er ooit uit?? De hype is al een klein beetje aan het overwaaien heb ik het idee, maar zal dat nog meer worden??

Ik vind dat steeds meer dj's een combinatie maken van progressive afwisselend met minimal en techno, ik vind dat wel lekker!


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 17:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Ik heb juist het idee dat minimal steeds groter wordt.


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 17:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Wanneer komen er !#$@#^@#^ nou eens nieuwe drugs!!!! Dat zou een hoop schelen!


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2007, 19:46 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Die echte click minimal van 2 jaar geleden is wel passé maar de melodieuzere & diepere variant die zie ik nog niet zo snel overwaaien en wordt idd wel iets groter.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma