It is currently 27 Sep 2024, 00:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 03 Dec 2006, 20:14 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Ben al een tijdje bezig om wat muziek in elkaar te zetten met programma's als ableton, cubase, logic, maar ik krijg het midi-gedeelte niet aan de praat. Veels te ingewikkeld met de meest vage afkortingen/plugins/knopjes en moeilijk gedoe.

Ik heb hiervoor wat zitten pielen met reason, waar ik wel geluid uit kreeg... maar dat programma is zo onoverzichtelijk, ik werk liever met wat logisch ingedeelde programma's. Fruityloops krijg ik ook wel geluid uit, maar de interface ziet er niet stoer genoeg uit dus die valt ook af :p

Dus... Beats maken lukt wel. Nu nog het midi-gedeelte aan de praat krijgen.

Hoop dat iemand het in een paar zinnen uit kan leggen. Alvast bedankt 8-)

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 03 Dec 2006, 20:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
'Heb je er op gelet dat je midi kanalen ook daadwerkelijk aan iets (vst/synth) zijn gekoppeld??? Wat gebruik je?? Cubase?


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 03 Dec 2006, 21:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Ik gebruik cubase. Kan midi niet aangestuurd worden zonder synth?

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 03 Dec 2006, 23:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Ik neem aan dat je juist een synth oid wil aansturen met midi toch.... anders help ik je wel even op msn..


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 04 Dec 2006, 00:04 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Aardig van je, maar ik moet nu helaas slapen. Ander keertje? :)

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 04 Dec 2006, 14:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Sep 2005, 22:57
Posts: 284
Location: Lugdunum
Ik heb een Evolution Ekeys die niet wil in Logic, maar in Cubase is het geen probleem. Jammer genoeg doe ik verder alles in Logic dus erg praktisch is het niet. Als ik in Logic werk en mijn transport staat stil kan ik wel inspelen maar dat heeft dan niet zoveel zin; hij plakt alle noten achter erlkaar. Wil ik recorden dan verschijnen er helemaal geen noten op het scherm :S


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 04 Dec 2006, 14:45 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Ok even ter verduidelijking, MIDI is geen geluid. MIDI is slechts een signaal van 1tjes en 0tjes dat aangeeft welke toets wordt aangeslagen, met welke hardheid, hoe lang, etc. Ook wordt MIDI gebruikt met een 127 tal controllers waarmee je bep. functies kunt aansturen. Heeft bijvoorbeeld een synthesizer zijn cutoff functie gekoppeld aan controller nr. 58, dan kun je met controller 58 in een MIDI track de cutoff automatiseren. MIDI is dus geen geluid, maar slechts een signaal. Het uiteindelijk geluid is afhankelijk van de synthesizer waar je het MIDI signaal naartoe stuurt.

MIDI werd vroeger gebruikt om hardware synthesizers aan te sturen en de functies van de knoppen te automatiseren. Tegenwoordig wordt het daar nog voor gebruikt alsmede het aansturen van software synthesizers, echter hoeven de meeste software synths hoeven niet meer met MIDI geautomatiseerd te worden. In Cubase kun je bijv. van vrijwel elke nieuwe softsynth de verschillende functies automatiseren in een controller track zonder ook maar naar de MIDI controllers te hoeven kijken (als ze nog ondersteund worden..).

Wat je denk ik dus wilt is geluid uit een software synthesizer halen en eventueel de waarden van de synthesizer controllers zoals cutoff automatiseren.

Dan moet je zorgen dat je een MIDI track hebt die zijn output op kanaal 1 van de soft synth heeft staan. Input maakt in principe niet uit maar als je direct wilt kunnen spelen moet die op de input waar je MIDI keyboard op zit aangesloten staan. De softsynth krijgt dan zijn noten via de MIDI balk, de output gaat vervolgens via een audio spoor in de mixer. Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander, zo niet dan horen we het wel ;)


Top
   
 Post subject: re: Ik snap MIDI niet
PostPosted: 06 Dec 2006, 09:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Thanks voor de verhelderende uitleg. Ik ga er binnenkort weer eens goed voor zitten :cool

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma